Maksuvälineet ja uudet POI-ratkaisut kuluttajakäyttäytymisessä
Winstén, Fanny (2020)
Winstén, Fanny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272813
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajien suhtautumista uusiin maksuvälineisiin ja -tapoihin, sekä interaktiopisteisiin (Point of Interaction). Interaktiopiste on ohjelmisto, laite tai näiden kokonaisuus, joka käsittelee transaktioita.
Itsepalvelun ja monikanavaisuuden lisääntyessä perinteinen kassapiste voi muuttua ja kehittyä itsenäisemmäksi sekä älykkäämmäksi kokonaisuudeksi, jossa loppukäyttäjän on mahdollista asioida ilman asiakaspalvelijaa. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia preferenssejä kuluttajilla on nykyisten maksutapojen ja -välineiden suhteen sekä minkälaisia tuntemuksia heillä oli uusia todennuskeinoja sekä niihin kytkettyjä maksuvälineitä kohtaan. Käyttäjätutkimuksen tueksi haastateltiin kolmea alan eri sidosryhmää edustavaa asiantuntijaa, jotka antoivat näkemyksensä niin applikaatioiden, maksupäätteiden ja kassaohjelmistojen nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostui neljä erilaista käyttäjäprofiilia, joille rakennettiin erilaisia käyttäjäskenaarioita nykyhetken sekä tulevaisuuden interaktiopisteillä. Käyttäjäskenaarioissa hyödynnettiin haastateltujen asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mihin suuntaan interaktiopisteet ovat menemässä.
Opinnäytetyön yhteenvetona syntyi käsitys siitä, miten eri käyttäjäprofiilit toimivat eri tilanteissa ja kuinka he suhtautuvat uudenlaisiin interaktiopisteisiin. This thesis researches the consumers' attitudes towards new means of payments, payment methods and Point of Interaction. A Point of Interaction, POI, is a software, hardware, or set of hardware, devices and software that processes transactions.
As self-service and omnichannel increases, the traditional Point of Sale, POS, can become to a more independent and smarter entity where the end user can do transactions without a customer service representative. The thesis covers what preferences consumers have with current payment methods and payment instruments as well as their perceptions of the new means of authentication and the associated payment methods. In support of the user survey three industry experts were interviewed who gave their views on the current state and future of applications, payment terminals and POS/POI software.
Based on the results of the study four different user profiles were found and user scenarios were created in the context of the interaction points of the present and the future. The user scenarios utilized the views of interviewed experts as to where the interaction points are heading.
The thesis summarized how different user profiles work in different situations and how they approach new interaction points.
Itsepalvelun ja monikanavaisuuden lisääntyessä perinteinen kassapiste voi muuttua ja kehittyä itsenäisemmäksi sekä älykkäämmäksi kokonaisuudeksi, jossa loppukäyttäjän on mahdollista asioida ilman asiakaspalvelijaa. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia preferenssejä kuluttajilla on nykyisten maksutapojen ja -välineiden suhteen sekä minkälaisia tuntemuksia heillä oli uusia todennuskeinoja sekä niihin kytkettyjä maksuvälineitä kohtaan. Käyttäjätutkimuksen tueksi haastateltiin kolmea alan eri sidosryhmää edustavaa asiantuntijaa, jotka antoivat näkemyksensä niin applikaatioiden, maksupäätteiden ja kassaohjelmistojen nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostui neljä erilaista käyttäjäprofiilia, joille rakennettiin erilaisia käyttäjäskenaarioita nykyhetken sekä tulevaisuuden interaktiopisteillä. Käyttäjäskenaarioissa hyödynnettiin haastateltujen asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mihin suuntaan interaktiopisteet ovat menemässä.
Opinnäytetyön yhteenvetona syntyi käsitys siitä, miten eri käyttäjäprofiilit toimivat eri tilanteissa ja kuinka he suhtautuvat uudenlaisiin interaktiopisteisiin.
As self-service and omnichannel increases, the traditional Point of Sale, POS, can become to a more independent and smarter entity where the end user can do transactions without a customer service representative. The thesis covers what preferences consumers have with current payment methods and payment instruments as well as their perceptions of the new means of authentication and the associated payment methods. In support of the user survey three industry experts were interviewed who gave their views on the current state and future of applications, payment terminals and POS/POI software.
Based on the results of the study four different user profiles were found and user scenarios were created in the context of the interaction points of the present and the future. The user scenarios utilized the views of interviewed experts as to where the interaction points are heading.
The thesis summarized how different user profiles work in different situations and how they approach new interaction points.