Moniääninen korppi : Moniroolisen osaamisen kehittyminen
Lammassaari, Keijo (2020)
Lammassaari, Keijo
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002232683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002232683
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tutkimuksen avulla pohtia osaamisen kehittymistä itseohjautuvan kokemuksellisen oppimisen avulla asiantuntijuudeksi. Opinnäytetyön kirjallinen osio tutki tutkimuksen tekijän moniroolisuuden taustoja ja kehittymistä Korppi-yhtyeen, Eppu Normaali -coverin, Voi kuinka me sinua kaivataan -singlen syntyprosessin avulla. Laadullisen tapaustutkimuksen kohteena oleva, opinnäytetyön taiteellisena osiona valmistunut äänite, julkaistiin digitaalisena internetin suoratoistoalustoilla lokakuussa 2019. Tutkimuksen päämotiivi on tutkia narratiivisen reflektoinnin kautta oman moniroolisen osaamisen kehittymistä. Keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksellinen oppiminen, hiljainen tieto ja asiantuntijuuden kehittyminen.
Tutkimus taustoittaa narratiivisen tutkimuksen ja kertomuksen keinoin Voi kuinka me sinua kaivataan -äänitteen prosessin edeltävää hiljaista tietoa, esittää ja jäsentää taiteellisen prosessin eri vaiheet sekä pohtii moniroolisen osaamisen kehittymistä prosessin aikana ja sen jälkeen. Taiteellisen osion eri vaiheiden päiväkirjamaisen kuvauksen myötä narratiivinen kertomus toimi myös tutkimuksen metodina, kun tutkija tutki omia kokemuksia tarinaa kirjoittaessa, samalla reflektoiden.
Coverin uudelleen sovittaminen, kappaleen harjoituttaminen eri vaiheissa eri kokoonpanoille ja lopuksi äänitteeksi tuottaminen kesti yhteensä yli kaksi vuotta. Prosessi kehitti monilta osin itseluottamusta ja -tuntemusta, sekä vahvisti moniroolisen ammatti-identiteetin kehittymistä musiikin ammattilaisena.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi oivallus siitä, että aikaisempi osaaminen eri rooleissa on kehittynyt kohti yhtä moniroolista asiantuntijuutta. Sen tarkasteleminen narratiivisuuden keinoin parantaa muutosvalmiutta ja joustavuutta työskenneltäessä moniroolisessa ja muuttuvassa työympäristössä. Tästä työstä musiikin tekijät, tuottajat, artistit ja bänditoimijat voivat löytää näkökulmia musiikkiteoksen äänitteeksi tekemisen monivaiheisuuteen ja musiikkipedagogit puolestaan saavat tukea moniroolisen työnkuvan hahmottamiseen.
Tutkimus taustoittaa narratiivisen tutkimuksen ja kertomuksen keinoin Voi kuinka me sinua kaivataan -äänitteen prosessin edeltävää hiljaista tietoa, esittää ja jäsentää taiteellisen prosessin eri vaiheet sekä pohtii moniroolisen osaamisen kehittymistä prosessin aikana ja sen jälkeen. Taiteellisen osion eri vaiheiden päiväkirjamaisen kuvauksen myötä narratiivinen kertomus toimi myös tutkimuksen metodina, kun tutkija tutki omia kokemuksia tarinaa kirjoittaessa, samalla reflektoiden.
Coverin uudelleen sovittaminen, kappaleen harjoituttaminen eri vaiheissa eri kokoonpanoille ja lopuksi äänitteeksi tuottaminen kesti yhteensä yli kaksi vuotta. Prosessi kehitti monilta osin itseluottamusta ja -tuntemusta, sekä vahvisti moniroolisen ammatti-identiteetin kehittymistä musiikin ammattilaisena.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi oivallus siitä, että aikaisempi osaaminen eri rooleissa on kehittynyt kohti yhtä moniroolista asiantuntijuutta. Sen tarkasteleminen narratiivisuuden keinoin parantaa muutosvalmiutta ja joustavuutta työskenneltäessä moniroolisessa ja muuttuvassa työympäristössä. Tästä työstä musiikin tekijät, tuottajat, artistit ja bänditoimijat voivat löytää näkökulmia musiikkiteoksen äänitteeksi tekemisen monivaiheisuuteen ja musiikkipedagogit puolestaan saavat tukea moniroolisen työnkuvan hahmottamiseen.