Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tulen anatomiaa : tulen käytöstä taiteessa

Helkala, Elina (2020)

 
Avaa tiedosto
Helkala_Elina.pdf (5.678Mt)
Lataukset: 


Helkala, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003032931
Tiivistelmä
Tulen anatomiaa -opinnäytetyössäni käsittelen tulta tieteen sekä taiteen kautta. Tutkin tekstissäni tulen fysiikkaa, historiaa ja kulttuuria. Fysiikkaa ja historiaa käsitelen pääpiirteittäin, mutta kulttuuria avaan hieman syvemmin: siinä kerron uskonnoista, taruolennoista ja erilaisista tuleen liittyvistä jumalista ja omista kokemuksistani.

Taiteilijoita käsittelevässä luvussa esittelen muutaman tulta taiteen tekemiseen käyttäneen taiteilijan: Yves Kleinin, Kaija Poijulan ja Anselm Kieferin. Taiteilijoiden tavat käyttää tulta on erilaiset ja kohdistuvat eri materiaaleihin.

Opinnäytetyötäni varten olen tutkinut vanerin ja puun hiillyttämistä kuumalla kaasun tuottamalla liekillä ja hiilipinnan käsittelyä kestävämmäksi. Lopuksi tuon esille taiteeni sisältöä: kiinnostukseni kohteita ovat tällä hetkellä globaalit ekokatastrofit, kuten ilmastonmuutos ja sukupuutot.

Tulella on vahvoja kulttuurillisia merkityksiä, mutta taiteen tekemisen välineenä tulta on käytetty vähän. Omissa kokeiluissani havaitsin, että tulta voi käyttää monipuolisesti pinnan käsittelyyn. Koivuvaneri osoittautui parhaiten soveltuvaksi materiaaliksi ja jänisliima toimi parhaiten hiilipinnan sitomiseen.
 
In my thesis Anatomy of fire, I study the element of fire from the viewpoints of science and art. I handle physics, history and culture related to fire. I give a short overview of fire physics and the history of fire. The culture of fire is given more emphasis: I describe the religious use of fire and different kinds of gods and mythical creatures associated with fire. I discuss also my own experiences of fire in cultural contexts.

In the chapter on artists I discuss about three artists who have used fire in their art: Yves Klein, Kaija Poijula and Anselm Kiefer. Their ways of using fire differ from one another and the materials the artists use as canvas are also quite different.

For this thesis I have studied the techniques of turning plywood and wood into coal using gas flame. I have also tested treating the fragile surface to preserve it. Finally, I describe the contents of my works of art. Currently I am interested in commenting global ecological catastrophes, such as global warming and extinctions.

Fire has many cultural meanings, but it has only rarely been utilized in making art. In my own experiments I concluded that fire can be used in treating surfaces in versatile ways. Birch plywood turned out to be the best suited material for fire painting. Hide glue works best for binding the charred surface.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste