Pedagogisten toimintaperiaatteiden toteutuminen perheiden näkökulmasta : Liedon yhteistyöpäiväkodeissa
Laakso, Jenna; Loitomaa, Noora (2020)
Laakso, Jenna
Loitomaa, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003032957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003032957
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee valittujen varhaiskasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista perheiden näkökulmasta kahdessa Liedon varhaiskasvatusyksikössä. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää perheiden mielipiteitä ja kokemuksia varhaiskasvatusyksiköiden päivittäisestä toiminnasta, perheiden osallisuudesta sekä oppimisympäristöistä.
Perheiden näkökulmia tutkittiin suunnittelemalla ja toteuttamalla kysely kumpaankin varhaiskasvatusyksikköön. Kyselyjä koostettaessa hyödynnettiin opinnäytetyöhön kirjattua teoriatietoa sekä yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia, joita kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja päiväkotien johtaja. Kerätyn tiedon avulla kyselyiden teemoiksi valikoituivat lasten ja huoltajien osallisuus, oppimisympäristö ja päivittäinen toiminta. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2019. Yhteistyöpäiväkoti 1:ssä toteutettiin sähköinen kysely, johon vastasi 25 perhettä. Yhteistyöpäiväkoti 2:ssa järjestettiin toiminnallinen kysely, johon osallistui 15 perhettä.
Tulokset muodostuivat yksikkökohtaisesti ja ne analysoitiin teemoittain. Tulokset on esitelty kuvioina, joissa vastausmäärät on muunnettu prosenttiluvuiksi. Tuloksia verrattiin varhaiskasvatuksen tavoitteisiin, jotka määritellään varhaiskasvatuslaissa ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Erityisesti Oppimisympäristö-osion kohdalla molempien päiväkotien tulokset olivat positiivisia ja päiväkotien voidaan katsoa onnistuneen saavuttamaan oppimisympäristölle asetetut tavoitteet. Muiden teemojen vastauksissa hajontaa esiintyi enemmän, tulosten kuitenkin tukiessa sitä käsitystä, että tavoitteet toteutuvat suurelta osin. thesis addresses the implementation of selectedEarly Childhood Education and Care (ECEC) objectivesfrom a family perspective in two day care centers in Lieto. The aim of this thesis has been to collect the opinions and experiences of families about the day-to-day activities of early childhood education units, family participation and learning environments in day care centers.Families' perspectives were investigated by designing and implementing a questionnaire for each day care center.
The questionnaires were compiled using the theoretical knowledge recorded in the thesis and the experiences of the teachers of ECEC, which were collected through a thematic interview. The interview was attended by five teachers of ECEC and the head of the day care center. Based on the information collected, the themes of the surveys were children's and guardian’sparticipation, learning environment and daily activities. The surveys were conducted in the autumn of 2019. An electronic questionnaire was made for the co-operation day care center 1 and was answered by 25 families. In Co-operation day care center 2 a functional questionnaire was participated by 15 families.
The results were generated by day care centerand analyzed by theme. The results are presented in tables where the response rates are converted to percentages. The results were compared with the objectivesof ECEC as defined in the Act on Early Childhood Education and Care and the National core curriculum for ECEC (2018). Particularly in the Learning Environment section, the results for both day care centerswere positive and the daycare centerscan be considered successful in achieving their learning environment objectives.Responses to other themes were more scattered, but the results supported the notion that the objectivesweremore or lessbeing met.
Perheiden näkökulmia tutkittiin suunnittelemalla ja toteuttamalla kysely kumpaankin varhaiskasvatusyksikköön. Kyselyjä koostettaessa hyödynnettiin opinnäytetyöhön kirjattua teoriatietoa sekä yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia, joita kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja päiväkotien johtaja. Kerätyn tiedon avulla kyselyiden teemoiksi valikoituivat lasten ja huoltajien osallisuus, oppimisympäristö ja päivittäinen toiminta. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2019. Yhteistyöpäiväkoti 1:ssä toteutettiin sähköinen kysely, johon vastasi 25 perhettä. Yhteistyöpäiväkoti 2:ssa järjestettiin toiminnallinen kysely, johon osallistui 15 perhettä.
Tulokset muodostuivat yksikkökohtaisesti ja ne analysoitiin teemoittain. Tulokset on esitelty kuvioina, joissa vastausmäärät on muunnettu prosenttiluvuiksi. Tuloksia verrattiin varhaiskasvatuksen tavoitteisiin, jotka määritellään varhaiskasvatuslaissa ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Erityisesti Oppimisympäristö-osion kohdalla molempien päiväkotien tulokset olivat positiivisia ja päiväkotien voidaan katsoa onnistuneen saavuttamaan oppimisympäristölle asetetut tavoitteet. Muiden teemojen vastauksissa hajontaa esiintyi enemmän, tulosten kuitenkin tukiessa sitä käsitystä, että tavoitteet toteutuvat suurelta osin.
The questionnaires were compiled using the theoretical knowledge recorded in the thesis and the experiences of the teachers of ECEC, which were collected through a thematic interview. The interview was attended by five teachers of ECEC and the head of the day care center. Based on the information collected, the themes of the surveys were children's and guardian’sparticipation, learning environment and daily activities. The surveys were conducted in the autumn of 2019. An electronic questionnaire was made for the co-operation day care center 1 and was answered by 25 families. In Co-operation day care center 2 a functional questionnaire was participated by 15 families.
The results were generated by day care centerand analyzed by theme. The results are presented in tables where the response rates are converted to percentages. The results were compared with the objectivesof ECEC as defined in the Act on Early Childhood Education and Care and the National core curriculum for ECEC (2018). Particularly in the Learning Environment section, the results for both day care centerswere positive and the daycare centerscan be considered successful in achieving their learning environment objectives.Responses to other themes were more scattered, but the results supported the notion that the objectivesweremore or lessbeing met.