Kehittämistyö asiakkaan toimijuudesta palvelupolussa, Etelä-Pohjanmaan muistiasiantuntijoiden näkökulmasta
Makkonen, Hannele (2020)
Makkonen, Hannele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003032953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003032953
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistyö. Kehittämistyön perimmäinen tavoite oli saada kehittämisideoita taustaorganisaatiolle. Kehittämistyön taustaorganisaationa toimi Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys.
Tutkimusmetodologiaa avataan toimintatutkimuksen piirteitä soveltaen. Muistisairaan asiakkaan ja omaisten toimijuutta avaavat muistiasiantuntijat ja taustaorganisaation yhteyshenkilöt. Muistiasiantuntijoille suunnattu kartoittava kysely ja taustaorganisaation yhteyshenkilöiden laatima asiantuntijalausunto toimivat kehittämistyön taustaselvityksenä. Niiden avulla selvitettiin, millaisina toimijoina muistisairas asiakas ja omaiset näyttäytyvät palvelupolussa sekä millaista toimijuutta asiakkaalta edellytetään palvelupolussa ja palveluohjauksessa. Palveluohjauksen nykytilanteen kartoittaminen oli myös osa taustaselvitystä.
Kartoittavan kyselyn aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin 49 muistiasiantuntijalle Etelä-Pohjanmaan alueella. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 28 muistiasiantuntijaa. Vastausprosentiksi muodostui 57. Kyselyn lisäksi kehittämistyön aineistona toimi asiantuntijalausunto. Kyselyn aineisto analysoitiin pääosin kvantitatiivisesti. Kyselyn avoimet kysymykset ja asiantuntijalausunto analysointiin pelkistämällä ja luokittelemalla. Kyselyn tulokset käytiin läpi taustaorganisaation yhteyshenkilöiden kanssa.
Tulokset kertoivat asiakkaan toimijuuden yksilöllisyydestä ja toimijuuksien välisistä suurista eroista. Asiakkaat ja omaiset näyttäytyivät muistiasiantuntijoiden silmin sekä aktiivisina että neuvoa kaipaavina palvelupolussa. Toimijuuden rooli ei ole yleistettävissä. Lisäksi tuloksista nousi esiin tarve muistisairaiden palveluiden näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle. Palveluohjausta edistäviksi tekijöiksi mainittiin resurssit ja palveluiden helppo saatavuus sekä tunnettavuus. Tuloksiin pohjautuen muodostettiin kehittämisideat taustaorganisaatiolle.
Tutkimusmetodologiaa avataan toimintatutkimuksen piirteitä soveltaen. Muistisairaan asiakkaan ja omaisten toimijuutta avaavat muistiasiantuntijat ja taustaorganisaation yhteyshenkilöt. Muistiasiantuntijoille suunnattu kartoittava kysely ja taustaorganisaation yhteyshenkilöiden laatima asiantuntijalausunto toimivat kehittämistyön taustaselvityksenä. Niiden avulla selvitettiin, millaisina toimijoina muistisairas asiakas ja omaiset näyttäytyvät palvelupolussa sekä millaista toimijuutta asiakkaalta edellytetään palvelupolussa ja palveluohjauksessa. Palveluohjauksen nykytilanteen kartoittaminen oli myös osa taustaselvitystä.
Kartoittavan kyselyn aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin 49 muistiasiantuntijalle Etelä-Pohjanmaan alueella. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 28 muistiasiantuntijaa. Vastausprosentiksi muodostui 57. Kyselyn lisäksi kehittämistyön aineistona toimi asiantuntijalausunto. Kyselyn aineisto analysoitiin pääosin kvantitatiivisesti. Kyselyn avoimet kysymykset ja asiantuntijalausunto analysointiin pelkistämällä ja luokittelemalla. Kyselyn tulokset käytiin läpi taustaorganisaation yhteyshenkilöiden kanssa.
Tulokset kertoivat asiakkaan toimijuuden yksilöllisyydestä ja toimijuuksien välisistä suurista eroista. Asiakkaat ja omaiset näyttäytyivät muistiasiantuntijoiden silmin sekä aktiivisina että neuvoa kaipaavina palvelupolussa. Toimijuuden rooli ei ole yleistettävissä. Lisäksi tuloksista nousi esiin tarve muistisairaiden palveluiden näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle. Palveluohjausta edistäviksi tekijöiksi mainittiin resurssit ja palveluiden helppo saatavuus sekä tunnettavuus. Tuloksiin pohjautuen muodostettiin kehittämisideat taustaorganisaatiolle.