Päällystevaurioiden paikkausmenetelmät alueurakoissa
Kivilähde, Juuso (2020)
Kivilähde, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043008
Tiivistelmä
Suomen tieverkon kunto on rapistumassa ja uudelleenpäällystämiseen varatut rahamäärät eivät riitä pitämään tieverkkoa hyvässä kunnossa. Tieverkon hoidon- ja ylläpidon alueurakoissa tehdään päällystevaurioiden paikkaamisia viikoittain läpi vuoden, jotta pystytään takaamaan liikenteen turvallisuus maanteillä.
Tässä työssä tavoitteena oli vertailla päällysteen paikkausmenetelmiä ja löytää parhaimmat mahdolliset keinot päällystevaurioiden paikkaamiseen alueurakoiden näkökulmasta katsottuna. Lisäksi pohdittiin keinoja tehostaa alueurakoissa tapahtuvia paikkauksia lisäämällä yhteistyötä paikkausurakoiden ja alueurakoiden välillä. Päällystevaurioiden paikkausmenetelmien vertailua varten toteutettiin kyselytutkimus sähköpostitse, jonka pohjalta tuloksia analysoitiin ja pohdittiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että alueurakoissa käytössä olevista paikkausmenetelmistä konetiivistetty valuasfalttipaikkaus (KT-paikkaus) ja sirotepuhalluspaikkaus ovat toimivimpia ja kestävyydeltään parhaimpia paikkausmenetelmiä, mutta niitä ei urakan kustannussyistä voida käyttää kaikissa paikkauksissa. Pienissä ja akuuteissa paikkauksissa PAB-paikkaus on sopivin helppouden ja kustannustehokkuutensa puolesta, mutta sillä suoritetut paikkaukset ovat monesti lyhytikäisiä.
Tutkimuksen tuloksia analysoitaessa selvisi, että alueurakoissa ei nykyisillä resursseilla pystytä korjaamaan kaikkia päällystevaurioita. Johtopäätöksenä todettiin, että alueurakoissa tapahtuvan päällystevaurioiden paikkaamisen tueksi olisi tehtävä enemmän yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
Tässä työssä tavoitteena oli vertailla päällysteen paikkausmenetelmiä ja löytää parhaimmat mahdolliset keinot päällystevaurioiden paikkaamiseen alueurakoiden näkökulmasta katsottuna. Lisäksi pohdittiin keinoja tehostaa alueurakoissa tapahtuvia paikkauksia lisäämällä yhteistyötä paikkausurakoiden ja alueurakoiden välillä. Päällystevaurioiden paikkausmenetelmien vertailua varten toteutettiin kyselytutkimus sähköpostitse, jonka pohjalta tuloksia analysoitiin ja pohdittiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että alueurakoissa käytössä olevista paikkausmenetelmistä konetiivistetty valuasfalttipaikkaus (KT-paikkaus) ja sirotepuhalluspaikkaus ovat toimivimpia ja kestävyydeltään parhaimpia paikkausmenetelmiä, mutta niitä ei urakan kustannussyistä voida käyttää kaikissa paikkauksissa. Pienissä ja akuuteissa paikkauksissa PAB-paikkaus on sopivin helppouden ja kustannustehokkuutensa puolesta, mutta sillä suoritetut paikkaukset ovat monesti lyhytikäisiä.
Tutkimuksen tuloksia analysoitaessa selvisi, että alueurakoissa ei nykyisillä resursseilla pystytä korjaamaan kaikkia päällystevaurioita. Johtopäätöksenä todettiin, että alueurakoissa tapahtuvan päällystevaurioiden paikkaamisen tueksi olisi tehtävä enemmän yhteistyötä eri toimijoiden kesken.