Jalankulkijaonnettomuudet Helsingissä 2009-2018
Halme, Riku (2020)
Halme, Riku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053034
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jalankulkijaonnettomuuksien syitä ja olosuhteita Helsingissä. Jalankulkijoiden liikenneonnettomuuksien väliltä pyrittiin löytämään yhteisiä tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin Helsingin kaupungin toimeksiannosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin jalankulkijan ominaisuuksiin ja liikennesääntöihin. Työssä tutustuttiin Euroopassa tehtyihin jalankulkijatutkimuksiin. Teoriaosuudessa tutkittiin jalankulun historiaa ja tulevaisuutta Helsingissä. Lisäksi perehdyttiin jalankulkijaonnettomuuksiin vaikuttaviin tekijöihin ja Suomen onnettomuustilastoihin.
Tutkimusaineisto koostui Helsingissä vuosina 2009-2018 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista. Jalankulkijaonnettomuuksia tutkittiin yksityiskohtaisesti onnettomuusraporttien avulla. Onnettomuuspaikkoihin tutustuttiin Helsingin kaupungin karttapalvelun avulla, useita onnettomuuksia keränneisiin kohteiseen tehtiin maastokäynti. Kohteisiin tehtiin liikennesuunnittelun ehdotuksia jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi.
Tutkimuksessa esille nousseiden jalankulkijaonnettomuuksien mukaan jalankulkijoiden turvallisuutta voitaisiin parantaa toteuttamalla turvallisempia kadunylitysjärjestelyitä. Tutkimuksen mukaan suurin osa jalankulkijaonnettomuuksista tapahtui suojateillä, ja yleisin onnettomuuspaikka oli suojatie pelkin merkinnöin. Helsingissä jalankulkijoiden turvallisuutta voitaisiin edistää uudella liikenneturvallisuusteknologialla ja toteuttamalla uusia kadunylitysjärjestelyitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin jalankulkijan ominaisuuksiin ja liikennesääntöihin. Työssä tutustuttiin Euroopassa tehtyihin jalankulkijatutkimuksiin. Teoriaosuudessa tutkittiin jalankulun historiaa ja tulevaisuutta Helsingissä. Lisäksi perehdyttiin jalankulkijaonnettomuuksiin vaikuttaviin tekijöihin ja Suomen onnettomuustilastoihin.
Tutkimusaineisto koostui Helsingissä vuosina 2009-2018 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista. Jalankulkijaonnettomuuksia tutkittiin yksityiskohtaisesti onnettomuusraporttien avulla. Onnettomuuspaikkoihin tutustuttiin Helsingin kaupungin karttapalvelun avulla, useita onnettomuuksia keränneisiin kohteiseen tehtiin maastokäynti. Kohteisiin tehtiin liikennesuunnittelun ehdotuksia jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi.
Tutkimuksessa esille nousseiden jalankulkijaonnettomuuksien mukaan jalankulkijoiden turvallisuutta voitaisiin parantaa toteuttamalla turvallisempia kadunylitysjärjestelyitä. Tutkimuksen mukaan suurin osa jalankulkijaonnettomuuksista tapahtui suojateillä, ja yleisin onnettomuuspaikka oli suojatie pelkin merkinnöin. Helsingissä jalankulkijoiden turvallisuutta voitaisiin edistää uudella liikenneturvallisuusteknologialla ja toteuttamalla uusia kadunylitysjärjestelyitä.