AMP - uhka vai mahdollisuus? : AMP teoriaopetus ja sen merkitys kitaransoiton opetukseen opettajan näkökulmasta
Syrjänen, Konsta (2020)
Syrjänen, Konsta
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043007
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia afroamerikkalaisen musiikin perusteita (AMP) eli AMP:ta ja sen merkitystä kitaransoiton opetukseen opettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää AMP:n hyötyjä ja haittoja sekä sitä, onko AMP:sta apua kitaransoiton opetukseen. Tavoitteena oli myös tutkia AMP:a tarkemmin ja saada sille lisää tunnettavuutta.
Toteutin tutkimuksen tekemällä viisi teemahaastattelua. Haastateltavat olivat musiikkialan ammattilaisia, joista osa on käyttänyt AMP:a omassa opetuksessaan ja osa ei. Suurimmalla osalla haastateltavista on kitara pääinstrumenttina ja he toimivat myös kitaransoiton opettaji-na.
Tutkimuksessa selvisi, että AMP on parhaimmillaan hyvä ja motivoiva opetusmuoto, joka tuo teorian heti käytäntöön. AMP:n merkityksestä kitaransoiton opetukseen löytyi paljon hyviä asioita. Hyödyllisinä asioina AMP:n merkityksestä todettiin esimerkiksi sen käytännönläheisyys ja se, että oppilaat saavat teoriatunneilla hyödyntää omaa soitintaan. AMP:sta tuli ilmi myös paljon haasteita. Esimerkiksi se, että AMP painottuu aika paljon yhtyesoittoon eikä ole sen takia ehkä kaikkein tehokkain teorian opiskelumuoto. Haittoja kitaransoiton opetukseen ei varsinaisesti löytynyt, vaan haasteena on esimerkiksi se, että opettajien olisi hyvä tehdä enemmän yhteistyötä. AMP-tunneilla opiskeltavia asioita voisi käydä myös enemmän kitaran-soiton tunneilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että AMP:ssa on vielä kehitettävää, mutta sen hyötypuo-let ovat osoittaneet, että AMP:n kehittäminen on kannattavaa. Tulokset osoittivat myös, että AMP:n merkitys kitaransoiton opetukselle on enemmänkin positiivinen. AMP:sta ei löydy varsi-naista haittaa, vaan sen haasteet ovat lähinnä pedagogisia.
Toteutin tutkimuksen tekemällä viisi teemahaastattelua. Haastateltavat olivat musiikkialan ammattilaisia, joista osa on käyttänyt AMP:a omassa opetuksessaan ja osa ei. Suurimmalla osalla haastateltavista on kitara pääinstrumenttina ja he toimivat myös kitaransoiton opettaji-na.
Tutkimuksessa selvisi, että AMP on parhaimmillaan hyvä ja motivoiva opetusmuoto, joka tuo teorian heti käytäntöön. AMP:n merkityksestä kitaransoiton opetukseen löytyi paljon hyviä asioita. Hyödyllisinä asioina AMP:n merkityksestä todettiin esimerkiksi sen käytännönläheisyys ja se, että oppilaat saavat teoriatunneilla hyödyntää omaa soitintaan. AMP:sta tuli ilmi myös paljon haasteita. Esimerkiksi se, että AMP painottuu aika paljon yhtyesoittoon eikä ole sen takia ehkä kaikkein tehokkain teorian opiskelumuoto. Haittoja kitaransoiton opetukseen ei varsinaisesti löytynyt, vaan haasteena on esimerkiksi se, että opettajien olisi hyvä tehdä enemmän yhteistyötä. AMP-tunneilla opiskeltavia asioita voisi käydä myös enemmän kitaran-soiton tunneilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että AMP:ssa on vielä kehitettävää, mutta sen hyötypuo-let ovat osoittaneet, että AMP:n kehittäminen on kannattavaa. Tulokset osoittivat myös, että AMP:n merkitys kitaransoiton opetukselle on enemmänkin positiivinen. AMP:sta ei löydy varsi-naista haittaa, vaan sen haasteet ovat lähinnä pedagogisia.