Myyjän kehitysohjelman vaikuttavuuden arviointi myynnin monitoimitalossa
Nybacka, Merja (2020)
Nybacka, Merja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa kohdeyrityksen myynnin kehitysohjelman vaikutuksesta työhyvinvointiin, työmotivaatioon ja myyntituloksiin sekä siihen, millä mittareilla kehittymistä ja vaikuttavuutta voidaan mitata. Tarkoituksena oli tehdä kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä myynnin kehitysohjelmaan osallistuville tai osallistuneille. Tutkimuslomake rakennettiin teorian pohjalta nostaen työhyvinvointiin, työmotivaatioon ja sitoutumiseen oleellisesti vaikuttavia asioita kysymyksiksi. Kehitysehdotuksia vastaajilta kysyttiin avoimilla kysymyksillä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen näkökulma on osaamisen kehittymisen vaikutus mainittuihin osa-alueisiin.
Tuloksena teorian pohjalta syntyi parempi ymmärrys siitä, että yrityksen panostukset työntekijöidensä osaamisen kehittämiseen vaikuttavat suoraan työntekijän motivaatioon ja sitä kautta oppimistuloksiin. Tarpeeksi haasteita tarjoava työ, jossa työn hallinnan tunne on tasapainossa vaatimusten kanssa, luo hyvät edellytykset oppimiselle ja motivaatiolle. Jokainen on yksilö, joten kaikkia ei voi johtaa samalla tavoin. Toinen esimerkiksi saattaa kokea stressaavat tilanteet voimakkaammin kuin toinen. Yrityksen strategisten tavoitteiden kirkastamisessa on osallistava esimiestyö avainasemassa. Keskustelevassa yrityskulttuurissa jokainen osaa asemoida itsensä osaksi suurempaa kokonaisuutta ja näin varmistetaan se, että työtekijä kokee oman panostuksensa arvokkaaksi.
Johtopäätöksiä ei tutkimustulosten perusteella voitu suoraan vetää, johtuen vähäiseksi jääneestä vastaajajoukosta. Kohdeyrityksessä myynnin kehittäminen on elinehto. Opinnäytetyö tarjoaa näkökulman osaamisen kehittämisen ja esimiestyön kytkeytymisestä työntekijän kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja sitä kautta kykyyn toteuttaa asetettuja tavoitteita.
Tuloksena teorian pohjalta syntyi parempi ymmärrys siitä, että yrityksen panostukset työntekijöidensä osaamisen kehittämiseen vaikuttavat suoraan työntekijän motivaatioon ja sitä kautta oppimistuloksiin. Tarpeeksi haasteita tarjoava työ, jossa työn hallinnan tunne on tasapainossa vaatimusten kanssa, luo hyvät edellytykset oppimiselle ja motivaatiolle. Jokainen on yksilö, joten kaikkia ei voi johtaa samalla tavoin. Toinen esimerkiksi saattaa kokea stressaavat tilanteet voimakkaammin kuin toinen. Yrityksen strategisten tavoitteiden kirkastamisessa on osallistava esimiestyö avainasemassa. Keskustelevassa yrityskulttuurissa jokainen osaa asemoida itsensä osaksi suurempaa kokonaisuutta ja näin varmistetaan se, että työtekijä kokee oman panostuksensa arvokkaaksi.
Johtopäätöksiä ei tutkimustulosten perusteella voitu suoraan vetää, johtuen vähäiseksi jääneestä vastaajajoukosta. Kohdeyrityksessä myynnin kehittäminen on elinehto. Opinnäytetyö tarjoaa näkökulman osaamisen kehittämisen ja esimiestyön kytkeytymisestä työntekijän kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja sitä kautta kykyyn toteuttaa asetettuja tavoitteita.