Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Study of interest in Finnish candy company's products in Japan, case Makeidon

Lantunen, Lotta (2020)

 
Avaa tiedosto
lantunen_lotta.pdf (1.220Mt)
Lataukset: 


Lantunen, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003083131
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia japanilaisten kuluttajakäyttäytymistä, jotta saataisiin selville, kiinnostaako japanilaisia kuluttajia kohdeyrityksen tuotteet. Työ toteutettiin kohdeyritykselle, jotta saatiin selville, onko heidän tuotteillaan mahdollisuuksia Japanin markkinoilla ja kannattaisiko heidän laajentaa kyseiseen markkina-alueeseen. Kohdeyritys on suomalainen makeisalan yritys nimeltään Makeidon. Makeidon tuottaa käsintehtyjä laadukkaita karkkeja, joissa on laaja makuvalikoima. Yritys käyttää tuotteissaan pelkästään luonnollisia ainesosia, kuten suomalaisia marjoja. Idea opinnäytetyöhön tuli siitä, että opinnäytetyöntekijä oli vaihdossa Japanissa ja hän halusi hyödyntää tietämystään japanilaisesta kulttuurista opinnäytetyöhön.

Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui kuluttajakäyttäytymisen perusteista, joka sisälsi neljä tutkittua ominaisuutta. Nämä neljä ominaisuutta ovat kulttuurilliset, sosiaaliset, henkilökohtaiset ja psykologiset attribuutit, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Teoriaosassa käytiin myös läpi tärkeimpiä japanilaisten kuluttajien ominaisuuksia. Empiirinen osuus keskittyi tarkemmin kohdeyrityksen makeistuotteisiin ja syihin miksi yrityksen tuotteet ovat ominaisuuksiltaan japanilaisia houkuttelevia.

Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa opinnäytetyöntekijä lähetti kyselyn japanilaisille kuluttajille. Kohdeyleisönä toimi opiskelijat Osaka Gakuin University nimisestä koulusta Japanista, jossa opinnäytetyöntekijä oli opiskelijavaihdossa. Kyselystä saatiin tarvittava määrä vastauksia eli 47 vastausta. Kyselyn ja teoriaosuuden tuloksia vertailtiin ja tarkoituksena oli, että kyselyn tulokset vahvistaisivat teorian löydöksiä ja tutkimuksen tulos olisi luotettava. Tutkimus oli onnistunut ja tulokset täydensivät toisiaan eivätkä olleet ristiriidassa. Tutkimuksesta selvisi, että yrityksellä olisi hyvä mahdollisuus menestyä Japanin markkinoilla.

Tutkimuksen tulos oli, että japanilaisten tuotemieltymykset vastasivat kohdeyrityksen tuotteiden ominaisuuksia ja tuotteet voisivat olla potentiaalisia japanilaisille kuluttajille. Japanilaiset kuluttajat arvostivat tuotteissa luonnollisia raaka-aineita, tuotteen korkeaa laatua ja pakkaussuunnittelua. He myös arvostivat sitä, että kyseessä on suomalainen tuote. Heillä on positiivinen kuva Suomesta ja suomalaisista tuotteista. Tutkimuksesta selvisi myös, että tuotteet soveltuisivat hyvin japanilaiseen lahjanantokulttuuriin ja että erityisesti marjakarkit olivat heidän mielestään kiinnostavia. Tutkimus oli onnistunut ja yrityksellä on mahdollisuus laajentaa toimintaa Japanin markkinoille, koska siellä on kiinnostusta heidän tuotteilleen.  
 
The purpose of this thesis was to study consumer behavior in Japan to find out whether there are demand for case company’s products among target consumers in Japan. The case company is a Finnish candy company called Makeidon. This study was conducted because the case company wanted to know potential for Finnish candy products in Japanese markets and if the company should start to consider extending market area to Japan. Makeidon company sells hand-crafted high-quality candies and has many options in flavors like berry flavors. The company uses only natural ingredients in products. The idea for this thesis was inspired by the author’s exchange year in Japan. The author wanted to use her knowledge of Japan and include her firsthand experience of Japanese consumers to this thesis.

The theoretical base of this thesis was written from consumer behavior studies and it includes four factors that influence consumer behavior; cultural, social, personal and psychological factors. In the theory the author also described main attributes that Japanese consumers appreciate and value. The theory was conducted using books, articles and online sources. The empirical part focused more in the case company’s candy products and the reasons why Makeidon candies attributes match the preferences that target consumers have.

For the empirical part, the author conducted an online questionnaire for Japanese consumers. Target consumers were Japanese consumers who are students from authors previous exchange school Osaka Gakuin University in Japan. The questionnaire received expected amount of responses, 47 responses. The theoretical part summarized Japanese consumer preferences in general. The goal for the questionnaire was to validate those findings and form an idea of attributes that the Japanese consumers value the most. The theoretical findings and the main research results were similar and supported each other.

The outcome was that the Japanese consumers’ preferences match Makeidon candy qualities which means that Makeidon candies are suitable for Japanese markets and could have great potential there. The target consumers value natural ingredients and they were especially interested in berry candies. The target consumers value high-quality and give importance to detailed products and beautiful package design. They also have positive image of Finnish products and they are interested in them. Makeidon candies have qualities that the Japanese consumers prefer. The research also found out that Makeidon candies could be suitable for Japanese gift-giving culture and be marketed as gifts. The case company can benefit from these results and consider entering Japanese markets.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste