Varajohtaja varhaiskasvatusyksikön johtajan työparina
Mutanen, Sari (2020)
Mutanen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063083
Tiivistelmä
Tämän kyselytutkimuksen tarkoituksena on selvittää Espoon varhaiskasvatuksen varajohtajakäytännön vaikutuksia ja kokemuksia jaetun johtajuuden mallista sekä henkilöstön tuntemuksia ja ajatuksia varajohtajuuden kehittämisestä Painiityn päiväkodin yksikössä. Painiityn päiväkoti koostuu kahdesta eri rakennuksesta, Koivikosta ja Niitystä, jotka ovat aivan toistensa lähellä.
Varajohtajamallissa varajohtajalle on annettu, normaalin ryhmässä toimivan varhaiskasvatuksen opettajan työn lisäksi, aikaa hallinnolliselle työlle johtajan työparina. Tämä on uusi käytäntö Espoon varhaiskasvatuksessa, koska normaalisti varajohtaja tekee yhdessä johtajan kanssa määriteltyjä tehtäviä lapsiryhmästä käsin. Pilotti on ollut toiminnassa tammikuusta 2019 alkaen ja jatkuu ainakin kevään 2020. Pilotti pohjautuu varhaiskasvatusyksikön johtamisen kehittämiseen Espoon varhaiskasvatuksessa. Pilotin pohjalta varajohtajamallia kehitetään ulottumaan mahdollisesti myös uusiin perustettaviin yksiköihin.
Kyselytutkimus toteutetiin webropol-kyselynä helmikuussa 2020 ja se lähetettiin sähköpostitse kaikille Painiityn päiväkodin työntekijöille, joita oli tuolloin 43. Vastausprosentti kyselyyn oli 60,4. Kyselyssä oli sekä väitteitä, joihin vastaaja valitsi lähimmäksi osuvan vaihtoehdon, että avoimia kysymyksiä. Koska jokaisella työntekijällä on jonkinmoinen käsitys johtamisesta, kysymyksiin oli kaikkiin vastattava, jotta pääsi kyselyssä eteenpäin.
Jaettu johtajuus on varhaiskasvatuksessa monessa kunnassa uusi asia ja hakee toimivaa mallia. Kyselyn mukaan myös Espoon mallissakin on vielä kehitettävää mm. tiedonkulun sekä varajohtajan ja varhaiskasvatusyksikön johtajan vastuiden suhteen. Työntekijät kaipaavat läsnäolevaa esimiestä ja aikaa pedagogisten haasteiden selvittämiseen. Kyselystä nousee selvästi työntekijöiden kanta siihen, että johdettava kokonaisuus on liian iso, jolloin aikaa ei yhteiseen pohtimiseen riitä, varajohtajaresurssista huolimatta.
Vastaajat näkivät kuitenkin oman toiminnan merkityksen tärkeänä onnistuneen johtamisen edellytyksenä. Vastaajista yli 80 % ottaa vastuun omasta tehtävästään varhaiskasvatuksen opettajana tai lastenhoitajana, mikä edesauttaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista. The purpose of this survey is to investigate the effects and experiences of the Espoo Early Childhood Education deputy director practice on shared leadership, as well as the staff’s insights and ideas for developing deputy leadership at the Painitty day care center. Painiitty unit consists of two buildings, Koivikko and Niitty, which are located very close to each other.
In the deputy director model, the deputy director is given time for administrative work as a leader, in addition to the work of a normal group teacher of early childhood education. This is a new practice in early childhood education in Espoo, as the deputy director normally works simultaneously in a child group. The pilot has been operating since January 2019 and will continue until at least spring 2020. The pilot is based on developing the leadership of the early childhood education unit in early childhood education in Espoo. The deputy director model will be developed to possibly extend to new units to be established on the basis of the pilot.
The survey was conducted as a Webropol survey in February 2020 and was emailed to all the 43 employees of Painiitty day care center and the response rate was 60.4%. The questionnaire contained both statements to which the respondent chose the closest option and also open questions. Because each employee has some idea of leadership, all of the questions had to be answered in order to move forward with the survey.
In many municipalities the shared leadership is a new issue in early childhood education and a working model is looked for. According to the survey, the Espoo model also has something that needs to be developed further, for example the passing of information and the responsibilities of the deputy director and the Head of day care center. Employees need a supervisor who is present and they need time to solve pedagogical challenges. The survey clearly shows that the opinion of employees is that the entity to be managed is too big, which means that despite the resources of the deputy director there is not enough time for joint reflection.
However, the respondents saw the importance of their own activities as an important precondition for successful management. More than 80% of the respondents take responsibility of their own role as a teacher or a nursemaid, which contributes to the quality of early childhood education.
Varajohtajamallissa varajohtajalle on annettu, normaalin ryhmässä toimivan varhaiskasvatuksen opettajan työn lisäksi, aikaa hallinnolliselle työlle johtajan työparina. Tämä on uusi käytäntö Espoon varhaiskasvatuksessa, koska normaalisti varajohtaja tekee yhdessä johtajan kanssa määriteltyjä tehtäviä lapsiryhmästä käsin. Pilotti on ollut toiminnassa tammikuusta 2019 alkaen ja jatkuu ainakin kevään 2020. Pilotti pohjautuu varhaiskasvatusyksikön johtamisen kehittämiseen Espoon varhaiskasvatuksessa. Pilotin pohjalta varajohtajamallia kehitetään ulottumaan mahdollisesti myös uusiin perustettaviin yksiköihin.
Kyselytutkimus toteutetiin webropol-kyselynä helmikuussa 2020 ja se lähetettiin sähköpostitse kaikille Painiityn päiväkodin työntekijöille, joita oli tuolloin 43. Vastausprosentti kyselyyn oli 60,4. Kyselyssä oli sekä väitteitä, joihin vastaaja valitsi lähimmäksi osuvan vaihtoehdon, että avoimia kysymyksiä. Koska jokaisella työntekijällä on jonkinmoinen käsitys johtamisesta, kysymyksiin oli kaikkiin vastattava, jotta pääsi kyselyssä eteenpäin.
Jaettu johtajuus on varhaiskasvatuksessa monessa kunnassa uusi asia ja hakee toimivaa mallia. Kyselyn mukaan myös Espoon mallissakin on vielä kehitettävää mm. tiedonkulun sekä varajohtajan ja varhaiskasvatusyksikön johtajan vastuiden suhteen. Työntekijät kaipaavat läsnäolevaa esimiestä ja aikaa pedagogisten haasteiden selvittämiseen. Kyselystä nousee selvästi työntekijöiden kanta siihen, että johdettava kokonaisuus on liian iso, jolloin aikaa ei yhteiseen pohtimiseen riitä, varajohtajaresurssista huolimatta.
Vastaajat näkivät kuitenkin oman toiminnan merkityksen tärkeänä onnistuneen johtamisen edellytyksenä. Vastaajista yli 80 % ottaa vastuun omasta tehtävästään varhaiskasvatuksen opettajana tai lastenhoitajana, mikä edesauttaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista.
In the deputy director model, the deputy director is given time for administrative work as a leader, in addition to the work of a normal group teacher of early childhood education. This is a new practice in early childhood education in Espoo, as the deputy director normally works simultaneously in a child group. The pilot has been operating since January 2019 and will continue until at least spring 2020. The pilot is based on developing the leadership of the early childhood education unit in early childhood education in Espoo. The deputy director model will be developed to possibly extend to new units to be established on the basis of the pilot.
The survey was conducted as a Webropol survey in February 2020 and was emailed to all the 43 employees of Painiitty day care center and the response rate was 60.4%. The questionnaire contained both statements to which the respondent chose the closest option and also open questions. Because each employee has some idea of leadership, all of the questions had to be answered in order to move forward with the survey.
In many municipalities the shared leadership is a new issue in early childhood education and a working model is looked for. According to the survey, the Espoo model also has something that needs to be developed further, for example the passing of information and the responsibilities of the deputy director and the Head of day care center. Employees need a supervisor who is present and they need time to solve pedagogical challenges. The survey clearly shows that the opinion of employees is that the entity to be managed is too big, which means that despite the resources of the deputy director there is not enough time for joint reflection.
However, the respondents saw the importance of their own activities as an important precondition for successful management. More than 80% of the respondents take responsibility of their own role as a teacher or a nursemaid, which contributes to the quality of early childhood education.