Kulturell kompetens inom mödravården - En studie i hur kulturell kompetens påverkar vården vid interkulturella bemötanden
Yikona, Hanna (2020)
Yikona, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093213
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie om kulturell kompetens med fokus på mödravård och är en del av HNS projektet ”Vi bryr oss”. Studier visar att människor med invandrarbakgrund har hinder i att få bra och tillgänglig vård jämfört med majoritetsbefolkningen. Kulturell kompetens inom vården har visats ha flera hälsofördelar som t.ex. ökad patientnöjdhet, förbättrad kommunikation och större vårdjämlikhet. Detta examensarbete strävar till att vara en deskriptiv överblick på det som har skrivits om kulturell kompetens och dens betydelse inom mödravården samt hur den påverkar både patienten och vårdaren. Syftet är att kartlägga det arbete som är gjort inom området och samtidigt se vad vi kan lära oss för att förbättra den interkulturella vården i Finland, samt öka på diskussionen om kulturell kompetens inom mödravården i Finland. Forskningsfrågorna i arbetet är följande: Hur syns den kulturella kompetensen eller den eventuella bristen på kulturell kompetens inom mödravården och hurudan kulturell kompetens förväntas vårdpersonalen inom mödravården ha? Analysen har delats i tre olika kategorier enligt forskningsfrågorna. Resultatet visar att brist på kulturell kompetens är mer dominerande i de analyserade artiklarna jämfört med närvaro av kulturell kompetens. Brister förekommer bl.a. som brist på kulturell medvetenhet, kulturell sensitivitet och kulturell kunskap samt som stereotypering, diskrimination, respektlöshet och otillräcklig information. Behovet av vårdpersonalens utbildning i kulturell kompetens betonas i alla analyserade artiklarna. Med denna studie kan vi se att vårdutbildningen och vårdorganisationerna borde bättre erkänna betydelsen av kulturell kompetens inom mödravården och ännu mera satsa på den.