Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kodinomaisempi kattaus – Rauhoittumista ja mielekkyyttä 5–6 -vuotiaiden päiväkotiruokailuun

Nordman, Sofie (2020)

 
Avaa tiedosto
NordmanSofie.pdf (271.6Kt)
Lataukset: 


Nordman, Sofie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113288
Tiivistelmä
Ruokailu ja ravitsemus sekä ruokakasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Jo varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa korostetaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitystä, joka sisältää oikeassa suhteessa levon, liikunnan ja ravinnon. Pedagogisesta näkökulmasta ruokailua ja ruokakasvatusta toteutetaan pedagogisesti suunniteltuna liian vähän tai sen merkitystä kasvatuksellisena tilanteena ei välttämättä osata ajatella tai pitää niin isossa arvossa.

Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja kehittämistoiminta toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Touhula Väinölän kanssa. Tämän opinnäytetyön kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Touhula Väinölän 5–6 -vuotiaiden lasten ruokailuhetkeä kokonaisvaltaisesti paremmaksi. Tavoitteena oli kehittää tämän esikouluryhmän ruokailuhetki sellaiseksi, että sen merkitys kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tavoittelussa ja arjen pedagogiikkaa sisältävänä opetushetkenä nousisi tärkeämpään arvoon.


Kehittämistyönä toteutettiin erilainen ruokailumalli, jossa hyödynnettiin kodinomaisempaa pöydänkattausta, erilaista istumajärjestystä ja tarkasteltiin, miten paljon ryhmän aikuisen eli tässä tapauksessa varhaiskasvatuksen opettajan läsnäolo vaikuttaa lasten ruokakasvatuksessa. Kodinomaisemman ruokailuhetken tarkoitus oli tehdä ruokailusta rauhallisempi ja mielekkäämpi kokemus lapsille. Tämä myös motivoisi ja kannustaisi lapsia paremmin maistelemaan ja syömään.

Teoriaosuudessa käsiteltiin mitä ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa merkitsee ja mitä lapsilähtöisellä ruokakasvatuksella tarkoitetaan. Lisäksi tarkasteltiin lasten ravitsemusta ja ruokailua, jossa yhtenä osa-alueena oli lapsen syömisen ongelmat ja haasteet. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös asioita, jotka vaikuttavat päiväkotiruokailun viihtyvyyteen. Kehittämistyön toiminta toteutettiin ja sen onnistumista arvioitiin ja sen pohjalta saatiin hyviä ideoita ruokailun toteuttamiseen jatkossa. Kehittämistoiminta oli todella onnistunut ja sen myötä ruokailun merkitys kasvatuksellisena opetushetkenä korostui. Tämä opinnäytetyö onnistui tuomaan esille ruokakasvatuksen tärkeyden ja sen, miten hyvä olisi varhaiskasvatuksen ammattilaisten miettiä ruokailuhetkien pedagogiikkaa ja niiden sisältöä. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna lasten ruokailuhetki voi pitää sisällään paljon uusia kokemuksia ja elämyksiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste