Varaosaohjelman muutos Turun K Caara Oy:ssä
Ahorinta, Mikko (2020)
Ahorinta, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää ja analysoida AutoMaster-ohjelmiston käyttöönottoon ja toimintaan liittyviä ongelmia Turun K Caara Oy:ssä. Tarkoituksena oli kerätä erityisesti varaosamyyntiin liittyviä haasteita ja kehityskohteita, jotka voidaan lähettää eteenpäin IT-tiimin ratkaistaviksi. Työhön tarvittiin eri näkökulmia, vaikka opinnäytetyö painottui paljon kokemuksiin. Opinnäytetyöhön luotiin myös kysely henkilökunnalle, jotta saadaan laajempi otanta analysoitavaksi.
Työ toteutettiin kokonaan työnteon ohella hyödyntäen muiden työntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia. AutoMaster tuli käyttöön jokaiselle työntekijälle työtehtävästä riippumatta. Työssä käsitellään pääasiassa varaosamyynnin haasteita, mutta kaikki yleistoiminnot vaikuttavat myös varaosamyynnissä. Tämän takia havaintoja otettiin myös automyyjiltä ja huoltoneuvojilta. Työn lopuksi laadittiin vielä Webropol-kysely, joka lähetettiin myös muihin toimipisteisiin, joissa AutoMaster otettiin käyttöön samaan aikaan. Alun perin koko henkilökunnalle suunniteltu kysely päätettiinkin suunnata vain varaosahenkilökunnalle, mutta mukaan otettiin Turun lisäksi pääkaupunkiseudun toimipisteet.
Työn tulokseksi saatiin analyysi, joka käsittelee ongelmia eri näkökulmista varaosamyynnin tehtävissä. Suurin osa työntekijöistä olisi pitäytynyt vielä vanhoissa ohjelmissa. AutoMasterissa on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta puutteita on vielä enemmän. Kokonaisuudessaan työnteko on hidastunut paljon työmäärän ollessa jokseenkin samalla tasolla aiempaan verrattuna. Mikäli puutteet saadaan korjattua toivotulla tavalla, moni uskoo AutoMasterin olevan vielä varsin hyvä väline työhön.
Tuloksia ei voida välittömästi hyödyntää työpaikalla, sillä kaikki AutoMasterin toiminnot ohjelmoidaan IT-tiimin toimesta. Heille on lähetetty lista puutteista ja ongelmat ovat tiedossa. Se miten ja milloin ne ratkaistaan jää vielä nähtäväksi. Kaikkia puutteita tuskin saadaan ratkottua kaikille suotuisalla tavalla, mutta kehitystä on mahdollista tehdä. Työntekijöillä on vankka kokemus entisistä ohjelmista ja sitä pyritään hyödyntämään AutoMasterin kehittämisessä. The aim of this thesis was to present and analyze problems related to the implemention and operation of Automaster software at K Caara Ltd Turku. The goal was to determine challenges and targets of development especially for spare parts sales. The results can be sent to an ITteam to be resolved. The thesis needed also different perspectives although writing was more focused on the experiences. The aim was also to conduct a gallup for the staff in order to have a wider sample for analysis.
In addition, the thesis was completed with the help of other employees’ experience. Automaster was introduced to all employees. This thesis mainly deals with the challenges of spare parts sales but all general functions also affect the work of a spare parts salesman. For this reason, observations were also obtained from the car dealers and service consultants. Finally, a Webropol survey was sent to other stores where AutoMaster was introduced at the same time as in Turku. The survey was originally designed to the entire staff of Turku but it was decided to be targeted only for the spare parts staff in Turku and Helsinki Metropolitan Area stores.
The result of this work was an analysis that presents problems from different perspectives. Most of the employees would have stayed with the old programs. Several advantages were found in Automaster, but there are still many drawbacks. Overall, working has slowed down while the workload has remained the same. If the deficiencies can be improved as desired, many believe that Automaster can still be a very good tool to work with.
The results of this thesis cannot be directly exploited as all Automaster functions are programmed by the IT team. The list of defects has been sent to the team and the problems are known. How and when they will be resolved remains to be seen. All shortcomings are unlikely to be resolved in a mutually beneficial manner, but progress is potential. The employees have a strong experience with old programs and it is being used to develop AutoMaster.
Työ toteutettiin kokonaan työnteon ohella hyödyntäen muiden työntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia. AutoMaster tuli käyttöön jokaiselle työntekijälle työtehtävästä riippumatta. Työssä käsitellään pääasiassa varaosamyynnin haasteita, mutta kaikki yleistoiminnot vaikuttavat myös varaosamyynnissä. Tämän takia havaintoja otettiin myös automyyjiltä ja huoltoneuvojilta. Työn lopuksi laadittiin vielä Webropol-kysely, joka lähetettiin myös muihin toimipisteisiin, joissa AutoMaster otettiin käyttöön samaan aikaan. Alun perin koko henkilökunnalle suunniteltu kysely päätettiinkin suunnata vain varaosahenkilökunnalle, mutta mukaan otettiin Turun lisäksi pääkaupunkiseudun toimipisteet.
Työn tulokseksi saatiin analyysi, joka käsittelee ongelmia eri näkökulmista varaosamyynnin tehtävissä. Suurin osa työntekijöistä olisi pitäytynyt vielä vanhoissa ohjelmissa. AutoMasterissa on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta puutteita on vielä enemmän. Kokonaisuudessaan työnteko on hidastunut paljon työmäärän ollessa jokseenkin samalla tasolla aiempaan verrattuna. Mikäli puutteet saadaan korjattua toivotulla tavalla, moni uskoo AutoMasterin olevan vielä varsin hyvä väline työhön.
Tuloksia ei voida välittömästi hyödyntää työpaikalla, sillä kaikki AutoMasterin toiminnot ohjelmoidaan IT-tiimin toimesta. Heille on lähetetty lista puutteista ja ongelmat ovat tiedossa. Se miten ja milloin ne ratkaistaan jää vielä nähtäväksi. Kaikkia puutteita tuskin saadaan ratkottua kaikille suotuisalla tavalla, mutta kehitystä on mahdollista tehdä. Työntekijöillä on vankka kokemus entisistä ohjelmista ja sitä pyritään hyödyntämään AutoMasterin kehittämisessä.
In addition, the thesis was completed with the help of other employees’ experience. Automaster was introduced to all employees. This thesis mainly deals with the challenges of spare parts sales but all general functions also affect the work of a spare parts salesman. For this reason, observations were also obtained from the car dealers and service consultants. Finally, a Webropol survey was sent to other stores where AutoMaster was introduced at the same time as in Turku. The survey was originally designed to the entire staff of Turku but it was decided to be targeted only for the spare parts staff in Turku and Helsinki Metropolitan Area stores.
The result of this work was an analysis that presents problems from different perspectives. Most of the employees would have stayed with the old programs. Several advantages were found in Automaster, but there are still many drawbacks. Overall, working has slowed down while the workload has remained the same. If the deficiencies can be improved as desired, many believe that Automaster can still be a very good tool to work with.
The results of this thesis cannot be directly exploited as all Automaster functions are programmed by the IT team. The list of defects has been sent to the team and the problems are known. How and when they will be resolved remains to be seen. All shortcomings are unlikely to be resolved in a mutually beneficial manner, but progress is potential. The employees have a strong experience with old programs and it is being used to develop AutoMaster.