Kokous- ja tapahtumaturvallisuus valtioneuvostossa
Riikonen, Anna (2020)
Riikonen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113338
Tiivistelmä
Sekä henkilö- että tietoturvallisuusasiat nousevat kansallisella ja kansainvälisellä tasolla usein otsikoihin. Vaikka Suomella on maine turvallisena maana, ovat vihapuhe, valtioneuvoston jäsenten ja muiden korkeiden virkamiesten saamat uhkaukset ja heihin kohdistuvat väkivallan yritykset lisääntyneet.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kokous- ja tapahtumaturvallisuutta valtioneuvostotasolla. Tutkimukseen mukaan otettuja valtioneuvostotason kokouksia ja tapahtumia ei ole rajattu niiden luonteen tai koon perusteella, mutta pääpaino on korkean tason virkamies- ja ministerikokouksissa. Työn ulkopuolelle on kuitenkin rajattu tapahtumajärjestämisen yhteydessä yleisesti esiin nostettavia asioita, kuten viranomaisluvat ja pelastussuunnitelmat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea virkamiestä kahdesta eri ministeriöstä. Haastateltujen virkamiesten pääasiallisiin työtehtäviin kuuluvat kokous- ja tapahtumaturvaamisen suunnittelu ja toteutus. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla sekä pelkistetyn sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus toteutettiin ja valtaosa tekstistä kirjoitettiin vuoden 2019 aikana.
Tulosten mukaan turvallisuuteen kuuluvat osa-alueet nähdään hyvin yksimielisesti. Turvallisuuteen kuuluvat henkilöstö-, tieto-, pelastus-, ympäristö-, työ-, toimitila- ja kiinteistöturvallisuus, varautuminen, tuotannon ja toiminnan turvallisuus, maine ja uskottavuus, jotka ovat yhteneväisiä Elinkeinoelämän keskusliiton yritysturvallisuusmallin kanssa.
Kokous- ja tapahtumaturvaamisen haasteiksi mainitaan kokonaisuuden hallinta, henkilöstön puutteellinen ymmärrys turvajärjestelyjä kohtaan, turvasektorin pääseminen mukaan suunnitteluprosessiin, tiedonkulku, tilanteiden nopea muuttuminen sekä pienet resurssit. Kokous- ja tapahtumaturvaamisen tason nähdään tulevaisuudessa puolestaan olevan joko entisenlainen tai kovempi. Käytännössä järjestelyiden koventuminen näkyisi kasvavina resursseina sekä järjestelyiden jäykistymisenä. Turvajärjestelyiden koventuminen tai vähintään pysyminen samantasoisena heijastaa yleistä turvallisuuskehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kokous- ja tapahtumaturvallisuutta valtioneuvostotasolla. Tutkimukseen mukaan otettuja valtioneuvostotason kokouksia ja tapahtumia ei ole rajattu niiden luonteen tai koon perusteella, mutta pääpaino on korkean tason virkamies- ja ministerikokouksissa. Työn ulkopuolelle on kuitenkin rajattu tapahtumajärjestämisen yhteydessä yleisesti esiin nostettavia asioita, kuten viranomaisluvat ja pelastussuunnitelmat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea virkamiestä kahdesta eri ministeriöstä. Haastateltujen virkamiesten pääasiallisiin työtehtäviin kuuluvat kokous- ja tapahtumaturvaamisen suunnittelu ja toteutus. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla sekä pelkistetyn sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus toteutettiin ja valtaosa tekstistä kirjoitettiin vuoden 2019 aikana.
Tulosten mukaan turvallisuuteen kuuluvat osa-alueet nähdään hyvin yksimielisesti. Turvallisuuteen kuuluvat henkilöstö-, tieto-, pelastus-, ympäristö-, työ-, toimitila- ja kiinteistöturvallisuus, varautuminen, tuotannon ja toiminnan turvallisuus, maine ja uskottavuus, jotka ovat yhteneväisiä Elinkeinoelämän keskusliiton yritysturvallisuusmallin kanssa.
Kokous- ja tapahtumaturvaamisen haasteiksi mainitaan kokonaisuuden hallinta, henkilöstön puutteellinen ymmärrys turvajärjestelyjä kohtaan, turvasektorin pääseminen mukaan suunnitteluprosessiin, tiedonkulku, tilanteiden nopea muuttuminen sekä pienet resurssit. Kokous- ja tapahtumaturvaamisen tason nähdään tulevaisuudessa puolestaan olevan joko entisenlainen tai kovempi. Käytännössä järjestelyiden koventuminen näkyisi kasvavina resursseina sekä järjestelyiden jäykistymisenä. Turvajärjestelyiden koventuminen tai vähintään pysyminen samantasoisena heijastaa yleistä turvallisuuskehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.