Julkisen kasvustrategian hahmottelu kohdeorganisaatioon
Aaltonen, Susanna (2020)
Aaltonen, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113342
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantajayritys Lännen mattohuolto Oy:lle julkisen kasvustrategian hahmotelma. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten analyysien perusteella, minkälainen julkinen kasvustrategia voisi olla sopiva toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyöntekijä tutki toimeksiantajayrityksen toimialaa ja kilpailijoiden toimintaa, jonka perusteella oli mahdollista luoda strategiahahmotelmaan piirteitä, jonka avulla yritys erottuu kilpailijoista.
Toimeksiantajayrityksen tavoite oli kasvattaa toimintaansa tulevaisuudessa. Yrityksellä ei ole ollut opinnäytetyöhön mennessä selkeää kasvustrategiaa konkreettisessa muodossa ja kasvua on vaikea toteuttaa ilman suunnitelmallisuutta. Yritys halusi viestiä myös sidosryhmilleen kasvun tavoittelusta ja siksi päädyttiin julkisen strategian hahmotelman luomiseen. Julkisen kasvustrategian hahmotelmaa aiotaan täydentää opinnäytetyön valmistumisen jälkeen myös sisäiseksi strategiaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi ja benchmarking-menetelmä. Opinnäytetyöntekijä oli samalla töissä yrityksessä, joten havainnointi tapahtui hyvin luonnollisissa olosuhteissa. Haastattelut toteutettiin myös normaaleissa keskustelutilanteissa ilman varsinaista pohjaa. Benchmarking-menetelmällä tutkittiin hyvin kasvustrategiansa toteuttaneita yrityksiä. Toimeksiantajayrityksen toimialaa ja kilpailijoita tutkittiin myös erilaisin analyysein ja yritykselle toteutettiin SWOT-analyysi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Lännen mattohuolto Oy:n vision ja strategian hahmotelmat. Hahmotelmia aiotaan täydentää yrityksen toimesta vielä sisäiseksi strategiaksi ja päättää julkinen kasvustrategia, joka voidaan julkaista yrityksen nettisivuille.
Toimeksiantajayrityksen tavoite oli kasvattaa toimintaansa tulevaisuudessa. Yrityksellä ei ole ollut opinnäytetyöhön mennessä selkeää kasvustrategiaa konkreettisessa muodossa ja kasvua on vaikea toteuttaa ilman suunnitelmallisuutta. Yritys halusi viestiä myös sidosryhmilleen kasvun tavoittelusta ja siksi päädyttiin julkisen strategian hahmotelman luomiseen. Julkisen kasvustrategian hahmotelmaa aiotaan täydentää opinnäytetyön valmistumisen jälkeen myös sisäiseksi strategiaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi ja benchmarking-menetelmä. Opinnäytetyöntekijä oli samalla töissä yrityksessä, joten havainnointi tapahtui hyvin luonnollisissa olosuhteissa. Haastattelut toteutettiin myös normaaleissa keskustelutilanteissa ilman varsinaista pohjaa. Benchmarking-menetelmällä tutkittiin hyvin kasvustrategiansa toteuttaneita yrityksiä. Toimeksiantajayrityksen toimialaa ja kilpailijoita tutkittiin myös erilaisin analyysein ja yritykselle toteutettiin SWOT-analyysi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Lännen mattohuolto Oy:n vision ja strategian hahmotelmat. Hahmotelmia aiotaan täydentää yrityksen toimesta vielä sisäiseksi strategiaksi ja päättää julkinen kasvustrategia, joka voidaan julkaista yrityksen nettisivuille.