Henkilöstöetujen kehittäminen K-Market Lentävänniemessä
Virtanen, Juha (2020)
Virtanen, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123364
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö tehtiin toimeksiantona K-ryhmään kuuluvalle K-Market Lentävänniemelle. Tutkimusongelmana työssä oli, miten kehittää K-Market Lentävänniemen henkilöstöetuja. Tavoitteena oli selvittää, mitä nykyisiä henkilöstöetuja yrityksen henkilöstö arvostaa ja millaisia etuja he mahdollisesti toivoisivat lisää. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ja millaisissa tilanteissa työnantaja palkitsee henkilöstöä, sekä, millainen palkitseminen työntekijöitä motivoi. Lisäksi pyrittiin selvittämään, millä eri palkitsemisen keinoilla työnantaja voisi mahdollisesti vaikuttaa henkilöstön sitoutumisen asteeseen. Työn tulosten avulla K-Market Lentävänniemen kauppiaan Sanna Kuusenojan on mahdollista kehittää yrityksen henkilöstöetuja työntekijöiden toivomaan suuntaan.
Tutkimusongelman ratkaisuna käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, koska tavoitteena oli, että tutkimusaineisto toimii apuvälineenä tutkittavan ilmiön ymmärtämisessä. Kvalitatiivinen tutkimusote soveltui tässä kehittämistyössä käytettäväksi, koska tutkimuskohde oli mahdollista rajata täsmällisesti ja sitä voitiin tutkia intensiivisesti. Lisäksi tässä kehittämistyössä haluttiin saada aikaan kokonaisvaltainen ymmärrys kehittämisen kohteesta eli K-Market Lentävänniemen henkilöstöeduista, sekä tuottaa uusia kehittämisehdotuksia.
Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin kysely, koska se oli menetelmänä aikaa säästävä sekä tehokas, ja sen avulla voitiin kerätä laaja tutkimusaineisto. Lisäksi kysely soveltui hyvin aineiston keräämistavaksi, koska tutkimusongelma ei ollut kovin laaja ja tavoitteena oli hyvin rajattua eli K-Market Lentävänniemen henkilöstöetuja koskevien kokemusten, käsitysten, mielipiteiden ja näkemysten kuvaaminen. Kysely toteutettiin paperilomakekyselynä, jossa vastaajat täyttivät itse lomakkeensa. Tavoitteena oli saada vastaus kaikilta yhdeksältä K-Market Lentävänniemen vakituiselta työntekijältä. Kyselyn vastausprosentti oli lopulta 88,9 %. Lisäksi, koska kyselylomake oli suunniteltu huolellisesti, aineiston käsittely ja analysointi oli nopeaa.
Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä analyysiä, koska sen ajateltiin tuovan parhaiten vastauksen tutkimusongelmaan. Tutkimuksen teoreettisessa osassa oli hahmotettu valmiiksi kategoriat, joihin aineisto suhteutettiin. Tässä kehittämistyössä kyseiset kategoriat ovat palkitseminen, henkilöstöedut, motivaatio ja sitoutuminen. Aineiston analyysia ohjasi valmis, aikaisemman tiedon perusteella luotu teoreettinen viitekehys. Tuloksista löydettiin asetettuihin ongelmiin selkeät vastaukset antavia synteesejä, joihin tutkimuksen johtopäätökset perustuvat.
Tutkimusongelman ratkaisuna käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, koska tavoitteena oli, että tutkimusaineisto toimii apuvälineenä tutkittavan ilmiön ymmärtämisessä. Kvalitatiivinen tutkimusote soveltui tässä kehittämistyössä käytettäväksi, koska tutkimuskohde oli mahdollista rajata täsmällisesti ja sitä voitiin tutkia intensiivisesti. Lisäksi tässä kehittämistyössä haluttiin saada aikaan kokonaisvaltainen ymmärrys kehittämisen kohteesta eli K-Market Lentävänniemen henkilöstöeduista, sekä tuottaa uusia kehittämisehdotuksia.
Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin kysely, koska se oli menetelmänä aikaa säästävä sekä tehokas, ja sen avulla voitiin kerätä laaja tutkimusaineisto. Lisäksi kysely soveltui hyvin aineiston keräämistavaksi, koska tutkimusongelma ei ollut kovin laaja ja tavoitteena oli hyvin rajattua eli K-Market Lentävänniemen henkilöstöetuja koskevien kokemusten, käsitysten, mielipiteiden ja näkemysten kuvaaminen. Kysely toteutettiin paperilomakekyselynä, jossa vastaajat täyttivät itse lomakkeensa. Tavoitteena oli saada vastaus kaikilta yhdeksältä K-Market Lentävänniemen vakituiselta työntekijältä. Kyselyn vastausprosentti oli lopulta 88,9 %. Lisäksi, koska kyselylomake oli suunniteltu huolellisesti, aineiston käsittely ja analysointi oli nopeaa.
Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä analyysiä, koska sen ajateltiin tuovan parhaiten vastauksen tutkimusongelmaan. Tutkimuksen teoreettisessa osassa oli hahmotettu valmiiksi kategoriat, joihin aineisto suhteutettiin. Tässä kehittämistyössä kyseiset kategoriat ovat palkitseminen, henkilöstöedut, motivaatio ja sitoutuminen. Aineiston analyysia ohjasi valmis, aikaisemman tiedon perusteella luotu teoreettinen viitekehys. Tuloksista löydettiin asetettuihin ongelmiin selkeät vastaukset antavia synteesejä, joihin tutkimuksen johtopäätökset perustuvat.