Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Stoori nuorille! : esimerkki asiakasraadista ja sen tuloksista Turun kaupunginkirjaston nuortenosastolla
Mistola, Milla (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123378
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä raportoidaan Turun pääkirjaston nuortenosasto Stoorissa syksyllä 2018 toteutettu ”Stoori nuorille - nuorten osallistaminen palvelujen kehittämisen välineenä” -hanke. ”Stoori nuorille” -hanke oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja käynnistää uusi toimintatapa, asiakasraati.
13-18-vuotiaista nuorista koostuva asiakasraati osallistui Turun pääkirjaston nuortenosasto Stoorin toiminnan kehittämiseen. Nuortenosasto kaipasi nuorten omaa ääntä ja näkökulmaa nuortenkirjastotyöhön. Hankkeen avulla nuorille haluttiin antaa mahdollisuus vaikuttaa nuortenosastoon ja sen palveluihin. Hankkeen tavoitteena oli asiakasraadin toiminnan aloittamisen lisäksi se, että asiakasraadin työskentelyllä olisi myös konkreettisia tuloksia. Nuoret saivat käytettäväkseen osallistuvaa budjetointia.
Asiakasraatityöskentelyn tuloksena syntyi Turun kirjastojen ensimmäinen Yökirjasto-tapahtuma. Opinnäytetyössä kuvataan asiakasraadin käynnistämistä, toimintaa ja tuloksia. Yökirjaston osalta kuvataan tapahtuman suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyön tavoitteena on raportoida Stoori nuorille -hankkeen tavoitteet, toteutus ja tulokset. Opinnäytetyö toimii apuna nuorten asiakasraatia tai yökirjastoa suunnitteleville kirjastoille. Asiakasraadin suhteen keinot ja tulokset ovat tilannesidonnaisia, mutta opinnäytetyöstä saa neuvoja sekä suunnitteluun että käytännön toteutukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa pohditaan nuorten osallisuutta ja osallistamista, asiakasraateja, minkälainen on toiminnallinen opinnäytetyö ja mitä on toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin asiakasraadilla ja Yökirjaston osallistujilla toteutettuja kyselyitä. Kyselyiden avulla kartoitetaan sitä, minkälaisia kirjastonkäyttäjiä Stoorin asiakasryhmästä löytyy. Kyselyiden avulla arvioidaan myös hankkeen onnistumista. This practice–based thesis reports the implementation and outcomes of the project “Story for the Youth - service improvement through involvement of the youth” organised in fall 2018. This was an improvement project that aimed at designing and launching a new practice - the customer advisory board.
The customer advisory board consisting of youth between ages 13 and 18 was involved in improving the activities of the youth department at the Turku Main Library. The youth department wanted to hear the experiences and opinions of the youth to develop the library services. The project allowed the youth to have an influence on the services and activities in the youth department. The objectives of the project included establishing the customer advisory board and producing concrete results from the working of the board. The board was allocated funds based on participatory budgeting.
the first Night Library -event in Turku was organised as a result of the work of the board. This thesis describes the process of starting the customer advisory board, its activities and the outcomes of it. The planning and execution of the Night Library event is described in the thesis. The aim of the thesis is to report the objectives, execution and results of the project. The thesis provides tips for libraries planning a customer advisory board or a night library event. Even though the means and result are context bound, the thesis provides practical information and advice for the planning and implementation of a customer advisory board.
The theoretical part of the thesis focuses on the involvement and inclusion of the youth, customer advisory boards, practice-based thesis and action research. The thesis also outlines surveys that have been conducted with the participants in the advisory board and in the Night Library. The surveys are used to map what kind of library users Story’s clientele consists of. The results of the survey are used also to evaluate if the project was successful.
13-18-vuotiaista nuorista koostuva asiakasraati osallistui Turun pääkirjaston nuortenosasto Stoorin toiminnan kehittämiseen. Nuortenosasto kaipasi nuorten omaa ääntä ja näkökulmaa nuortenkirjastotyöhön. Hankkeen avulla nuorille haluttiin antaa mahdollisuus vaikuttaa nuortenosastoon ja sen palveluihin. Hankkeen tavoitteena oli asiakasraadin toiminnan aloittamisen lisäksi se, että asiakasraadin työskentelyllä olisi myös konkreettisia tuloksia. Nuoret saivat käytettäväkseen osallistuvaa budjetointia.
Asiakasraatityöskentelyn tuloksena syntyi Turun kirjastojen ensimmäinen Yökirjasto-tapahtuma. Opinnäytetyössä kuvataan asiakasraadin käynnistämistä, toimintaa ja tuloksia. Yökirjaston osalta kuvataan tapahtuman suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyön tavoitteena on raportoida Stoori nuorille -hankkeen tavoitteet, toteutus ja tulokset. Opinnäytetyö toimii apuna nuorten asiakasraatia tai yökirjastoa suunnitteleville kirjastoille. Asiakasraadin suhteen keinot ja tulokset ovat tilannesidonnaisia, mutta opinnäytetyöstä saa neuvoja sekä suunnitteluun että käytännön toteutukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa pohditaan nuorten osallisuutta ja osallistamista, asiakasraateja, minkälainen on toiminnallinen opinnäytetyö ja mitä on toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin asiakasraadilla ja Yökirjaston osallistujilla toteutettuja kyselyitä. Kyselyiden avulla kartoitetaan sitä, minkälaisia kirjastonkäyttäjiä Stoorin asiakasryhmästä löytyy. Kyselyiden avulla arvioidaan myös hankkeen onnistumista.
The customer advisory board consisting of youth between ages 13 and 18 was involved in improving the activities of the youth department at the Turku Main Library. The youth department wanted to hear the experiences and opinions of the youth to develop the library services. The project allowed the youth to have an influence on the services and activities in the youth department. The objectives of the project included establishing the customer advisory board and producing concrete results from the working of the board. The board was allocated funds based on participatory budgeting.
the first Night Library -event in Turku was organised as a result of the work of the board. This thesis describes the process of starting the customer advisory board, its activities and the outcomes of it. The planning and execution of the Night Library event is described in the thesis. The aim of the thesis is to report the objectives, execution and results of the project. The thesis provides tips for libraries planning a customer advisory board or a night library event. Even though the means and result are context bound, the thesis provides practical information and advice for the planning and implementation of a customer advisory board.
The theoretical part of the thesis focuses on the involvement and inclusion of the youth, customer advisory boards, practice-based thesis and action research. The thesis also outlines surveys that have been conducted with the participants in the advisory board and in the Night Library. The surveys are used to map what kind of library users Story’s clientele consists of. The results of the survey are used also to evaluate if the project was successful.