Työhyvinvoinnin parantaminen henkilöautojen merkkikorjaamolla
Tarvainen, Niilo (2020)
Tarvainen, Niilo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003083137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003083137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työhyvinvoinnin kehittämiseksi kehitysideoita ennalta teetetyn henkilöstökyselyn perusteella. Työn oli tilannut henkilöautojen merkkikorjaamo ja henkilöstökyselyn tehnyt The Siqnificant Company Oy. Tavoitteena oli löytää korjaamon vahvuudet, sekä tämän hetkiset huonot asiat. Keskityin työssäni vahvuuksien ylläpitoon, sekä parantamiseen ja heikkouksien kääntämiseen vahvuuksiksi.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, sekä työkykyä käsitteenä ja muutamaa erilaista tulkintatapaa. Tästä aihe siirtyy hyvinvointiin autokorjaamolla ja miten hyvinvointi vaikuttaa taloudellisesti yleisesti työpaikalla ja varsinkin autokorjaamolla. Teoriaosuudessa käydään läpi myös johtamisen vaikutusta työhyvinvointiin.
Toteutusosassa tutustutaan työhyvinvoinnin seuraamiseen henkilöstökyselyiden perusteella. Tässä osassa kerrotaan myös karkeasti, miten Siqni-kysely eroaa perinteisestä henkilöstökyselystä. Tämän jälkeen kerätään yhteen saadut tulokset ja niiden merkittävimmät kohdat ja huomiot käydään läpi.
Opinnäytteen lopussa esitetään työssä käytetyn teorian ja omien kokemuksien kehitysehdotukset työhyvinvoinnin edistämiseksi. Keskeisiä ongelmakohtia oli työstä aiheutuva stressi työmäärän takia, viestinnän puutteellisuus ja luontoisetujen, palkan, sekä arvostuksen vajavaisuus. Lopuksi saatiin näihin ongelmakohtiin esitettyä ratkaisuja.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, sekä työkykyä käsitteenä ja muutamaa erilaista tulkintatapaa. Tästä aihe siirtyy hyvinvointiin autokorjaamolla ja miten hyvinvointi vaikuttaa taloudellisesti yleisesti työpaikalla ja varsinkin autokorjaamolla. Teoriaosuudessa käydään läpi myös johtamisen vaikutusta työhyvinvointiin.
Toteutusosassa tutustutaan työhyvinvoinnin seuraamiseen henkilöstökyselyiden perusteella. Tässä osassa kerrotaan myös karkeasti, miten Siqni-kysely eroaa perinteisestä henkilöstökyselystä. Tämän jälkeen kerätään yhteen saadut tulokset ja niiden merkittävimmät kohdat ja huomiot käydään läpi.
Opinnäytteen lopussa esitetään työssä käytetyn teorian ja omien kokemuksien kehitysehdotukset työhyvinvoinnin edistämiseksi. Keskeisiä ongelmakohtia oli työstä aiheutuva stressi työmäärän takia, viestinnän puutteellisuus ja luontoisetujen, palkan, sekä arvostuksen vajavaisuus. Lopuksi saatiin näihin ongelmakohtiin esitettyä ratkaisuja.