Alaselkäkivun suoravastaanoton kehittäminen
Pohjasto, Carita; Tenhunen, Iina (2020)
Pohjasto, Carita
Tenhunen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pirkanmaalaisen terveyskeskuksen alaselkäkipuisten asiakkaiden suoravastaanotossa ilmenneiden ongelmien syitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla suoravastaanoton toimintaa voidaan kehittää sujuvammaksi ja asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Työn toimeksiantaja oli eräs pirkanmaalainen terveyskeskus.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Kyselytutkimus kohdistettiin kolmelletoista suoravastaanoton parissa työskentelevälle sairaanhoitajalle. Opinnäytetyön kyselytutkimuksesta ilmeni, että sairaanhoitajat kokevat työnsä mielekkääksi ja ovat kehitysmyönteisiä. Muutoksiin suhtaudutaan positiivisesti, ja muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen mahdollistetaan. Hoidon tarpeen arviointi koettiin raskaaksi, mutta erittäin tärkeäksi osaksi työtä. Perehdytys oli toteutunut joiltakin osin hyvin. Suoravastaanoton täydennyskoulutuksen koettiin toteutuneen tiheästi. Sairaanhoitajat kaipasivat työhönsä yhtenäisiä käytäntöjä, selkeää ohjeistusta mielellään kirjallisena, sekä kertausta erityisesti suoravastaanottotoiminnasta. Klinik-oiretyökalu koettiin huonoksi sähköisen yhteydenoton menetelmäksi, ja sen vaihtoa toivottiin. Suoravastaanoton suurimmiksi haasteiksi koettiin fysioterapeutin aikojen puute, asiakkaiden halu päästä lääkärin vastaanotolle, sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen.
Tutkimus antaa viitteitä, että suoravastaanottotoiminnan käytännön asiat ovat epäselviä. Klinik-oiretyökalu ei vaikuttaisi ominaisuuksiensa puolesta soveltuvan kyseisen terveyskeskuksen tarpeisiin, ja sen vaihtamista toiseen voisi harkita. Eri työnkuviin tulisi olla järjestelmällinen ja tasalaatuinen perehdytys. Suoravastaanoton toimintaa tulisi kerrata säännöllisesti, mahdollisesti jopa moniammatillisissa kokouksissa, jossa käytännön asioista kyettäisiin sopimaan yhdessä ja tieto kulkisi kaikille osapuolille ajantasaisesti. Vaikuttaisi myös siltä, että kunnan asukkaat eivät ole tietoisia suoravastaanotosta ja sen ideologiasta. Mainonnalla lisättäisiin potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta toiminnasta, joka saattaisi edistää palvelun piiriin hakeutumista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Kyselytutkimus kohdistettiin kolmelletoista suoravastaanoton parissa työskentelevälle sairaanhoitajalle. Opinnäytetyön kyselytutkimuksesta ilmeni, että sairaanhoitajat kokevat työnsä mielekkääksi ja ovat kehitysmyönteisiä. Muutoksiin suhtaudutaan positiivisesti, ja muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen mahdollistetaan. Hoidon tarpeen arviointi koettiin raskaaksi, mutta erittäin tärkeäksi osaksi työtä. Perehdytys oli toteutunut joiltakin osin hyvin. Suoravastaanoton täydennyskoulutuksen koettiin toteutuneen tiheästi. Sairaanhoitajat kaipasivat työhönsä yhtenäisiä käytäntöjä, selkeää ohjeistusta mielellään kirjallisena, sekä kertausta erityisesti suoravastaanottotoiminnasta. Klinik-oiretyökalu koettiin huonoksi sähköisen yhteydenoton menetelmäksi, ja sen vaihtoa toivottiin. Suoravastaanoton suurimmiksi haasteiksi koettiin fysioterapeutin aikojen puute, asiakkaiden halu päästä lääkärin vastaanotolle, sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen.
Tutkimus antaa viitteitä, että suoravastaanottotoiminnan käytännön asiat ovat epäselviä. Klinik-oiretyökalu ei vaikuttaisi ominaisuuksiensa puolesta soveltuvan kyseisen terveyskeskuksen tarpeisiin, ja sen vaihtamista toiseen voisi harkita. Eri työnkuviin tulisi olla järjestelmällinen ja tasalaatuinen perehdytys. Suoravastaanoton toimintaa tulisi kerrata säännöllisesti, mahdollisesti jopa moniammatillisissa kokouksissa, jossa käytännön asioista kyettäisiin sopimaan yhdessä ja tieto kulkisi kaikille osapuolille ajantasaisesti. Vaikuttaisi myös siltä, että kunnan asukkaat eivät ole tietoisia suoravastaanotosta ja sen ideologiasta. Mainonnalla lisättäisiin potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta toiminnasta, joka saattaisi edistää palvelun piiriin hakeutumista.