Hyönteiselintarvikkeiden matka Suomen kuluttajamarkkinoille ja markkinoilla tapahtuneet muutokset
Heina, Jani (2020)
Heina, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103262
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen hyönteiselintarvikemarkkinoita. Tavoitteena oli tutkia, missä hyönteiselintarvikemarkkinat olivat ja mihin ne katosivat sekä mitä yritysten tulee tietää hyönteiselintarvikkeiden kuluttajista ja heidän kuluttajakäyttäytymisestään, jotta voidaan luoda alalle pysyvämmät kuluttajamarkkinat. Tutkimuksessa kartoitettiin syitä, joiden perusteella kuluttajat hyönteiselintarvikkeita käyttävät tai eivät käytä. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia ja minkä hintaisia hyönteiselintarvikkeita kuluttajat toivovat markkinoilla näkevänsä. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hyönteisalan toimijoiden tai uutta liiketoimintaa suunnittelevien yritysten ymmärrystä hyönteiselintarvikkeiden markkinoista.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla paperisella ja sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen satunnaisotanta tavoitti yhteensä 271 henkilöä. Analysoitavaksi otettiin 241 tutkimuslomaketta. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat olivat iältään 14–77-vuotiaita. Tutkimuksen mukaan selvästi tärkein ostamista estävä tekijä on se, että hyönteisiä pidetään epämiellyttävinä elintarvikkeissa. Vastaavasti hinta, ravintoarvot ja saatavuus ovat merkittävimpiä tekijöitä ohjaamaan hyönteiselintarvikkeiden ostohalukkuutta. Tärkeitä tekijöitä ostohalukkuuden kannalta ovat myös ruokahyönteisten tuotanto Suomessa ja niiden syömän rehun koostumus. Kuluttajat toivoivat markkinoille hyönteiselintarvikkeita, jotka selvästi korvaavat perinteisiä lihavalmisteita.
Hyönteiselintarvikkeita ostivat alkuinnostuksen aikana suuretkin kuluttajamassat. Sittemmin markkinat ovat hiipuneet, mutta ne eivät ole kuihtuneet pois. Markkinat voidaan saada takaisin kasvu-uralle vaikuttamalla kuluttajien asenteisiin tutkitun tiedon ja tiedottamiseen liittyvien tapahtumien avulla. Kuluttajahintoja saadaan alas kehittämällä kasvatusjärjestelmiä, kuten teknologiaa ja prosesseja, sekä kehittämällä elintarviketuotannon prosessointia. Kuluttajat on otettava mukaan hyönteiselintarvikkeiden tuotekehitysprosesseihin, jotta tuotteet vastaavat ominaisuuksiltaan valtavirtakuluttajien odotuksia. Valmistusohjeiden lisääminen tuotepakkauksiin on suositeltavaa, koska hyönteiset eivät ole kuuluneet suomalaiseen ruokakulttuuriin ja niiden valmistustavat ei ole siirtynyt perimätietona sukupolvelta toiselle.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla paperisella ja sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen satunnaisotanta tavoitti yhteensä 271 henkilöä. Analysoitavaksi otettiin 241 tutkimuslomaketta. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat olivat iältään 14–77-vuotiaita. Tutkimuksen mukaan selvästi tärkein ostamista estävä tekijä on se, että hyönteisiä pidetään epämiellyttävinä elintarvikkeissa. Vastaavasti hinta, ravintoarvot ja saatavuus ovat merkittävimpiä tekijöitä ohjaamaan hyönteiselintarvikkeiden ostohalukkuutta. Tärkeitä tekijöitä ostohalukkuuden kannalta ovat myös ruokahyönteisten tuotanto Suomessa ja niiden syömän rehun koostumus. Kuluttajat toivoivat markkinoille hyönteiselintarvikkeita, jotka selvästi korvaavat perinteisiä lihavalmisteita.
Hyönteiselintarvikkeita ostivat alkuinnostuksen aikana suuretkin kuluttajamassat. Sittemmin markkinat ovat hiipuneet, mutta ne eivät ole kuihtuneet pois. Markkinat voidaan saada takaisin kasvu-uralle vaikuttamalla kuluttajien asenteisiin tutkitun tiedon ja tiedottamiseen liittyvien tapahtumien avulla. Kuluttajahintoja saadaan alas kehittämällä kasvatusjärjestelmiä, kuten teknologiaa ja prosesseja, sekä kehittämällä elintarviketuotannon prosessointia. Kuluttajat on otettava mukaan hyönteiselintarvikkeiden tuotekehitysprosesseihin, jotta tuotteet vastaavat ominaisuuksiltaan valtavirtakuluttajien odotuksia. Valmistusohjeiden lisääminen tuotepakkauksiin on suositeltavaa, koska hyönteiset eivät ole kuuluneet suomalaiseen ruokakulttuuriin ja niiden valmistustavat ei ole siirtynyt perimätietona sukupolvelta toiselle.