Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Huuda sun sirkustekniikalla” : sirkusta, leikkiä, kaaosvirtaa ja logiikkaa
Pötsönen, Henna (2020)
Pötsönen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183609
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee leikin ja luovuuden suhdetta sirkuksen kontekstissa. Keskeisenä väitteenä työssä nousevat esiin leikin ja improvisaation samankaltaisuudet sekä leikin ”kaaoksenomaisuus”. Tutkielma tarkastelee leikkiä aivofysiologisena ja kulttuurihistoriallisena ilmiönä kirjallisuuden kautta. Lisäksi tutkimusosassa lähdeaineistona toimivat myös kirjoitta-jan omat kokemukset leikkimisestä ja luomisesta osana sirkuksen oppimista.
Opinnäytetyö tuo esiin mustien ja valkeiden leikkien, logiikan ja kaaosvirran, tärkeyttä luovien prosessien mahdollistajana sekä korostaa leikkimisen tärkeyttä aikuisilla. Leikillä on yhteys myös vuorovaikutustaitoihin, itsetuntemukseen ja uusien ideoiden tuottamiseen.
Tärkeimpänä löydöksenä tuon esiin mustien leikkien tärkeyden luovissa prosesseissa ja sirkuksen taiteellisen potentiaalin valjastamisessa. Ilman aivojen tuottaman kaaosvirran hyväksymistä luovuus ei kykene kukoistamaan. Väitän myös, että leikkiminen ja improvisaatio voivat antaa tekijälleen turvallisia epäonnistumisen kokemuksia, jotka taas ovat avain luovaan työskentelyyn. This thesis is about the relationship between play and creativity in the context of circus. A central claim in the work is the similarity between play and improvisation and the "chaos-like nature" of play. The thesis examines play as a brain-physiological and cultural-historical phenomenon through literature. The research section also uses the author’s own experiences of playing and creative processes as a source of information.
The thesis aims to highlight the importance of black and white games, logic and chaos flow, in creative processes, and emphasizes the importance of play in adults. There is also a link between play, interaction skills, self-knowledge and the generation of new ideas.
The most important finding is the importance of black play in creative processes and harnessing the artistic potential of the circus. Without the acceptance of the chaos flow produced by the brain, creativity cannot flourish. I also argue that playing and improvising can give safe experiences of failure, which, in turn, are key to creative work.
Opinnäytetyö tuo esiin mustien ja valkeiden leikkien, logiikan ja kaaosvirran, tärkeyttä luovien prosessien mahdollistajana sekä korostaa leikkimisen tärkeyttä aikuisilla. Leikillä on yhteys myös vuorovaikutustaitoihin, itsetuntemukseen ja uusien ideoiden tuottamiseen.
Tärkeimpänä löydöksenä tuon esiin mustien leikkien tärkeyden luovissa prosesseissa ja sirkuksen taiteellisen potentiaalin valjastamisessa. Ilman aivojen tuottaman kaaosvirran hyväksymistä luovuus ei kykene kukoistamaan. Väitän myös, että leikkiminen ja improvisaatio voivat antaa tekijälleen turvallisia epäonnistumisen kokemuksia, jotka taas ovat avain luovaan työskentelyyn.
The thesis aims to highlight the importance of black and white games, logic and chaos flow, in creative processes, and emphasizes the importance of play in adults. There is also a link between play, interaction skills, self-knowledge and the generation of new ideas.
The most important finding is the importance of black play in creative processes and harnessing the artistic potential of the circus. Without the acceptance of the chaos flow produced by the brain, creativity cannot flourish. I also argue that playing and improvising can give safe experiences of failure, which, in turn, are key to creative work.