Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähköinen ovenavausjärjestelmä kotihoidossa : Hoitotyöntekijöiden käyttökokemuksia

Haikka, Nestori; Turunen, Eetu (2020)

 
Avaa tiedosto
Haikka_Nestori_Turunen_Eetu.pdf (770.9Kt)
Lataukset: 


Haikka, Nestori
Turunen, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote) kotihoidon alue B:n hoitotyöntekijöillä on sähköisestä ovenavausjärjestelmästä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tutkittua tietoa sähköisen ovenavausjärjestelmän käyttökokemuksista ja mahdollisista kehittämiskohteista, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään kotihoidon palveluiden kehittämisessä. Opinnäytetyössä vastataan seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia kotihoidon työntekijöillä on sähköisen ovenavausjärjestelmän käyttökelpoisuudesta? Miten sähköinen ovenavausjärjestelmä on vaikuttanut työntekijöiden työhön? Millaisia kokemuksia työntekijöillä on järjestelmän luotettavuudesta?

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla sähköisellä kyselynä Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli 13 suljettua kysymystä ja 5 avointa kysymystä. Avoimet kysymykset olivat jatkokysymyksiä edelliseen suljettuun kysymykseen ja avoimet kysymykset avautuivat vain lomakkeella aiemmasta vastausvaihtoehdosta riippuen. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla.

Tutkimustulosten mukaan sähköinen ovenavausjärjestelmä koettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi, vaikka järjestelmään liittyi vastaajien mukaan olennaisia teknisiä ongelmia. Järjestelmä on helpottanut ja nopeuttanut työtä toimiessaan, mutta ongelmatilanteissa työ hankaloituu ja hidastuu merkittävästi. Järjestelmää ei voitu pitää kovin luotettavana. Luotettavuutta huononsi erityisesti olennaiset tekniset ongelmat sähkölukoissa sekä niiden käytössä käytettävissä älypuhelimissa ja älypuhelinsovelluksissa. Lisäksi suuri osa vastaajista pitää asiakkaiden avaimia mukanaan järjestelmästä huolimatta, koska sähkölukot ja niiden avauksessa käytetyt sovellukset eivät toimi luotettavasti. Järjestelmä koettiin toimivaksi, mutta toimintavarmuutta toivottiin lisää.
 
The purpose of this thesis is to find out what experiences Social and Health Services in Kymenlaakso’s (Kymsote) home care area B’s nursing staff have on the electronic door opening system. The objective of this thesis is to produce researched information on the user experience and possible development areas of the electronic door opening system, which can be used by the commissioner in the development of home care services. The thesis answers the following questions: What experiences do home care employees have regarding the usability of the electronic door opening system? How has the electronic door opening system affected the employees work? How do the employees experience the reliability of the system?

The thesis was carried out as a quantitative study. The data was collected with a structured electric inquiry using the Webropol program. The inquiry consisted of 13 closed questions and 5 open questions. The open questions were follow-up questions to the previous closed question and the open questions appeared on the form depending on the earlier answer. The closed questions were analysed statistically, and the open questions were analysed with content analysis.

According to the research results, the electronic door opening system was considered to be a usable tool, although according to the respondents there were significant technical problems with the system. When the system was functioning correctly, it made work easier and faster, but in case of problems, the system made work more complicated and slowed it down considerably. The system could not be considered very reliable. Reliability was impaired in particular by significant technical problems in the electronic locks, smartphones and smartphone applications that are used to control them. In addition, many respondents carry the clients’ keys with them, regardless of the system, because electric locks and the applications that are used to open them do not work reliably. The system was experienced to be functional, but more reliability was desired.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste