Asiakaslähtöisen tapahtuman suunnittelu ja toteutus
Järvinen, Minna; Leinonen, Satu (2020)
Järvinen, Minna
Leinonen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (myöhemmin TAMK) yrittäjyyden ja tiimijohtamisen yksikön, Proakatemian, juhlakonseptia. Opinnäytetyössä kuvaillaan juhlakonseptin suunnittelun uudistamista varten käytettyjä menetelmiä sekä esitellään asiakkaille tehtyjen palautekyselyiden tuloksia. Kuvauksessa käydään läpi kronologisesti projektin sekä itse tapahtumatuotannon ydinkohtia. Opinnäytetyö syntyi tekijöiden mielenkiinnosta tapahtumatuotantoon, palvelumuotoiluun, asiakaslähtöiseen suunnitteluun sekä näiden aihealueiden yhdistämiseen.
Proakatemian yhteisten tapahtumien suunnittelun uudistamiseksi luotiin Proakatemian 20 -vuotisjuhlat asiakaslähtöisen suunnittelun menetelmillä. Tapahtuma järjestettiin Tampereen Pakkahuoneella syyskuussa 2019. Juhlakonseptin suunnittelu toteutettiin kokonaisuudessaan asiakaslähtöisen tapahtumasuunnittelun keinoin, koko yhteisöä hyödyntäen. Tapahtuman toteutuksessa haluttiin huomioida asiakas alusta loppuun, joten sen toteutuksen suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun periaatteita sekä palvelupolkua.
Opinnäytetyössä kerrotaan projektiorganisaation työvaiheista sekä suunnitteluprosessin etenemisestä sekä sisällöstä. Kyselytutkimuksissa puolestaan huomioidaan asiakkaiden kokemukset asiakaslähtöisen suunnittelun toteutumisessa onnistumisesta sekä tapahtumasta ja sen ohjelmasta.
Kehittämisehdotuksia tulevien tapahtumien järjestämistä varten on koostettu muistilista tapahtumatuottajalle. Muistilistoissa opastetaan projektiorganisaation muodostamisessa, asiakasprofiilien määrittelyssä, vertailuanalyysien tekemisessä, yhteiskehittämisessä, asiakaslähtöisen tapahtuman toteutuksessa ja palautekyselyiden teettämisessä.
Proakatemian yhteisten tapahtumien suunnittelun uudistamiseksi luotiin Proakatemian 20 -vuotisjuhlat asiakaslähtöisen suunnittelun menetelmillä. Tapahtuma järjestettiin Tampereen Pakkahuoneella syyskuussa 2019. Juhlakonseptin suunnittelu toteutettiin kokonaisuudessaan asiakaslähtöisen tapahtumasuunnittelun keinoin, koko yhteisöä hyödyntäen. Tapahtuman toteutuksessa haluttiin huomioida asiakas alusta loppuun, joten sen toteutuksen suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun periaatteita sekä palvelupolkua.
Opinnäytetyössä kerrotaan projektiorganisaation työvaiheista sekä suunnitteluprosessin etenemisestä sekä sisällöstä. Kyselytutkimuksissa puolestaan huomioidaan asiakkaiden kokemukset asiakaslähtöisen suunnittelun toteutumisessa onnistumisesta sekä tapahtumasta ja sen ohjelmasta.
Kehittämisehdotuksia tulevien tapahtumien järjestämistä varten on koostettu muistilista tapahtumatuottajalle. Muistilistoissa opastetaan projektiorganisaation muodostamisessa, asiakasprofiilien määrittelyssä, vertailuanalyysien tekemisessä, yhteiskehittämisessä, asiakaslähtöisen tapahtuman toteutuksessa ja palautekyselyiden teettämisessä.