Älylaitteiden käytön vaikutukset alle kouluikäisten lasten kehitykseen ja terveyteen, sekä terveydenhoitajan antaman ohjauksen tarpeet
Pohjolainen, Olga; Stålhane, Maria (2020)
Pohjolainen, Olga
Stålhane, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193685
Tiivistelmä
Lasten älylaitteiden käyttöön liittyvää keskustelua on käyty viime vuosina runsaasti sosiaalisessa mediassa. Monet vanhemmat ja terveydenhoitoalan ammattilaiset ovat huolissaan älylaitteiden mahdollisista kielteisistä vaikutuksista erityisesti lapsen uneen, keskittymiskykyyn ja kielen kehitykseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa alle kouluikäisten lasten älylaitteiden käytöstä sekä käytön vaikutuksista lasten kehitykseen ja terveyteen. Tavoitteena oli myös tuoda ilmi vanhempien tarve terveydenhoitajalta saatuun ohjaukseen lasten älylaitteiden käyttöön liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmänä oli alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Aineiston (N=314) analysoinnissa käytettiin apuna SPSS Statistics 25-ohjelmaa.
Tuloksista ilmeni, että yli 94% alle kouluikäisistä lapsista käyttää älylaitteita ja älylaitteiden käyttö lisääntyy selvästi mitä vanhemmasta lapsesta on kyse. Vain noin 10% vanhemmista vastasi saaneensa terveydenhoitajalta ohjausta lapsensa älylaitteiden käyttöön ja yli 25% vastasi kaivanneensa terveydenhoitajalta lisää ohjausta aiheeseen liittyen. Vanhemmat toivovat saavansa selkeitä, yksiselitteisiä ja lapsen ikätasoon sopivia ohjeita esimerkiksi ruutuajan asettamiseen, tietoa älylaitteiden vaikutuksista lapsen kehitykseen sekä vinkkejä opettavaisiin peleihin ja sovelluksiin.
Saatujen tulosten mukaan enemmistö vanhemmista on tietoisia nykyisistä lapsen älylaitteiden käyttöön liittyvistä suosituksista ja pyrkii toimimaan kotona suositusten mukaan. Terveydenhoitajilla tulee olla riittävästi tietoa älylaitteiden käytön vaikutuksista lapsen kehitykseen ja terveyteen, jotta he voivat ohjata perheitä. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka paljon terveydenhoitajilla on tietoa älylaitteiden käytön vaikutuksesta lapsen kasvuun, kehitykseen ja terveyteen. Lisäksi älylaitteiden käytön positiivisia puolia voitaisiin tutkia vielä enemmän. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään opinnäytetyön tekijöiden kehittämistehtävässä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmänä oli alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Aineiston (N=314) analysoinnissa käytettiin apuna SPSS Statistics 25-ohjelmaa.
Tuloksista ilmeni, että yli 94% alle kouluikäisistä lapsista käyttää älylaitteita ja älylaitteiden käyttö lisääntyy selvästi mitä vanhemmasta lapsesta on kyse. Vain noin 10% vanhemmista vastasi saaneensa terveydenhoitajalta ohjausta lapsensa älylaitteiden käyttöön ja yli 25% vastasi kaivanneensa terveydenhoitajalta lisää ohjausta aiheeseen liittyen. Vanhemmat toivovat saavansa selkeitä, yksiselitteisiä ja lapsen ikätasoon sopivia ohjeita esimerkiksi ruutuajan asettamiseen, tietoa älylaitteiden vaikutuksista lapsen kehitykseen sekä vinkkejä opettavaisiin peleihin ja sovelluksiin.
Saatujen tulosten mukaan enemmistö vanhemmista on tietoisia nykyisistä lapsen älylaitteiden käyttöön liittyvistä suosituksista ja pyrkii toimimaan kotona suositusten mukaan. Terveydenhoitajilla tulee olla riittävästi tietoa älylaitteiden käytön vaikutuksista lapsen kehitykseen ja terveyteen, jotta he voivat ohjata perheitä. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka paljon terveydenhoitajilla on tietoa älylaitteiden käytön vaikutuksesta lapsen kasvuun, kehitykseen ja terveyteen. Lisäksi älylaitteiden käytön positiivisia puolia voitaisiin tutkia vielä enemmän. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään opinnäytetyön tekijöiden kehittämistehtävässä.