Vastuullisuus vaateteollisuuden kilpailukeinona
Smolander, Saara; Vuori, Aleksi (2020)
Smolander, Saara
Vuori, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203690
Tiivistelmä
Vastuullisuus, ekologisuus sekä vihreät valinnat ovat olleet viime aikoina paljon esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastuullisuutta pidetään yhtenä aikamme megatrendinä, joka suuntaa yritysten viestintää ja toimintaa sekä kuluttajien omia valintoja.
Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden eri osa-alueita sekä eettisyyttä vaateteollisuudessa. Tavoitteena on käsitellä vaateteollisuuden ongelmakohtia ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä tavallisen kuluttajan ostopäätöksen lähtökohdista. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa selvitetään ihmisten valmiutta muuttaa omia kulutustottumuksiaan sekä halukkuutta tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä vaatteiden suhteen. Tutkimuksen aineisto koottiin fokus-ryhmähaastattelulla.
Vaateteollisuuden keskeiseksi ongelmaksi voidaan lukea se, että vaatteita valmistetaan ja kulutetaan yksinkertaisesti liikaa, jonka johdosta niitä myös päätyy poisheitettäväksi suuria määriä. Tämän lisäksi työolot sekä suuret ympäristökuormitukset herättävät pohtimaan teollisuudenalan vastuullisuutta. Vaateteollisuuden vastuullisuuteen liittyvät ongelmakohdat näyttävät olevan hyvin kuluttajien tietoisuudessa, mutta ongelmakohtien tunnistaminen ei vielä suoraan vaikuta kulutustottumuksiin. Pikamuodin edullisuus ja helppous tuntuvat edelleen ensisijaisesti houkuttelevan kuluttajia.
Vaikka arvot ovat kehittymässä kohti vastuullisempia kulutustottumuksia, toistaiseksi kiinnostuneisuus vastuullisesti tuotettuja vaatteita kohtaan johtaa harvoin ostopäätöksiksi. Tarvitaan selvästi enemmän konkreettista tietoa esimerkiksi vaatteen ympäristövaikutuksista, jotta vastuullisempien ostopäätösten tekeminen olisi kuluttajalle nykyistä vaivattomampaa. Responsibility, ecology and green choices are the main discussion topics at this moment and these themes have created many social conversations. Responsibility, ecology and green choices have become today’s megatrend and companies have started to take more responsibility of their production and other sectors. At the same time consumers have started to make more responsible purchasing decisions.
This thesis focuses on different areas of responsibility together with ethics in the clothing industry. The goal was to study widely about the problems in fashion industry leading to social responsibility, environmental responsibility and consumers attitudes. The empirical section discusses whether people are ready to change their consumer habits in terms of buying new clothes. The study was conducted as a qualitative research implemented by theme interviews in two different small groups. Through interviews the writers wanted to find out thoughts about clothing industry overall as well as what is driving consumers in purchasing decisions. Another goal was explore opinions related to recycling clothes.
Clothes are produced and consumed in too large quantities and that is one of the major challenges in fashion industry. In addition, working conditions and environmental impacts raise questions regarding the responsibility of clothing industry. Based on interviews can be concluded that debate around the clothing industry is a current topic and the problematic aspect of this industry seems to be in the awareness among consumers. Consciousness does not provide change in consuming habits as still low prices and effortlessness of fast fashion allures consumers strongly. The way to more responsible consumption patterns seems to be right but for now, additional contributions to ecological fashion stay at the stage of interest.
Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden eri osa-alueita sekä eettisyyttä vaateteollisuudessa. Tavoitteena on käsitellä vaateteollisuuden ongelmakohtia ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä tavallisen kuluttajan ostopäätöksen lähtökohdista. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa selvitetään ihmisten valmiutta muuttaa omia kulutustottumuksiaan sekä halukkuutta tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä vaatteiden suhteen. Tutkimuksen aineisto koottiin fokus-ryhmähaastattelulla.
Vaateteollisuuden keskeiseksi ongelmaksi voidaan lukea se, että vaatteita valmistetaan ja kulutetaan yksinkertaisesti liikaa, jonka johdosta niitä myös päätyy poisheitettäväksi suuria määriä. Tämän lisäksi työolot sekä suuret ympäristökuormitukset herättävät pohtimaan teollisuudenalan vastuullisuutta. Vaateteollisuuden vastuullisuuteen liittyvät ongelmakohdat näyttävät olevan hyvin kuluttajien tietoisuudessa, mutta ongelmakohtien tunnistaminen ei vielä suoraan vaikuta kulutustottumuksiin. Pikamuodin edullisuus ja helppous tuntuvat edelleen ensisijaisesti houkuttelevan kuluttajia.
Vaikka arvot ovat kehittymässä kohti vastuullisempia kulutustottumuksia, toistaiseksi kiinnostuneisuus vastuullisesti tuotettuja vaatteita kohtaan johtaa harvoin ostopäätöksiksi. Tarvitaan selvästi enemmän konkreettista tietoa esimerkiksi vaatteen ympäristövaikutuksista, jotta vastuullisempien ostopäätösten tekeminen olisi kuluttajalle nykyistä vaivattomampaa.
This thesis focuses on different areas of responsibility together with ethics in the clothing industry. The goal was to study widely about the problems in fashion industry leading to social responsibility, environmental responsibility and consumers attitudes. The empirical section discusses whether people are ready to change their consumer habits in terms of buying new clothes. The study was conducted as a qualitative research implemented by theme interviews in two different small groups. Through interviews the writers wanted to find out thoughts about clothing industry overall as well as what is driving consumers in purchasing decisions. Another goal was explore opinions related to recycling clothes.
Clothes are produced and consumed in too large quantities and that is one of the major challenges in fashion industry. In addition, working conditions and environmental impacts raise questions regarding the responsibility of clothing industry. Based on interviews can be concluded that debate around the clothing industry is a current topic and the problematic aspect of this industry seems to be in the awareness among consumers. Consciousness does not provide change in consuming habits as still low prices and effortlessness of fast fashion allures consumers strongly. The way to more responsible consumption patterns seems to be right but for now, additional contributions to ecological fashion stay at the stage of interest.