Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näyttöön perustuvan toiminnan omaksuminen toimintaterapian opetussuunnitelmassa : Integroiva kirjallisuuskatsaus

Olas, Taija (2019)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_STT15S1_Olas_Taija.pdf (611.4Kt)
Lataukset: 


Olas, Taija
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003073124
Tiivistelmä
On yleisesti tunnistettua, että toimintaterapian tulee olla näyttöön perustuvaa, mutta sen toteutumiseen käytännössä on vielä matkaa. Tämän tavoitteen täyttymisen edistämiseksi tarvitaan vaikuttavaa näyttöön perustuvan toiminnan opetusta tuleville ja jo työelämässä oleville toimintaterapeuteille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelma kehittää uutta opetussuunnitelmaa ja siihen liittyvää näyttöön perustuvan toiminnan omaksumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa toimintaterapeuttien tietoisuutta näyttöön perustuvasta toiminnasta ja sen omaksumisesta osana toimintaterapian ammatillisia korkeakouluopintoja. Tavoitteena oli löytää hyviä keinoja edistää opiskelijoiden näyttöön perustuvan toimintatavan omaksumista osana toimintaterapian opetussuunnitelmaa. Tutkimusongelmaan vastaaminen tapahtui integroivan kirjallisuuskatsauksen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineiston vertaisarvioidut tutkimusartikkelit (n = 10) haettiin tietokannoista: Cinahl, Pubmed ja Eric, sekä Google Scholar:n suuntautunein lisähauin.

Tulokset ryhmittäytyivät seitsemään eri teemaan, jotka edustavat kukin yhtä hyvän keinon ulottuvuutta. Teemojen syntyä ohjasivat ensisijaisesti tulosten hyödyntämiskelpoisuuden varmistaminen toimeksiantajan näkökulmasta, sen pohjalta muokkautunut opinnäytetyössä esitetty hyvän keinon määritelmä ja mukaan valikoitunut aineistomateriaali. Tulokset esittelevät tietopohjaa, jonka pohjalta voidaan luoda erilaisia ratkaisuja edistää näyttöön perustuvan toiminnan omaksumista mahdollisimman näyttöön perustuvasti.

Tulokset voivat hyödyttää erityisesti tutkinto-ohjelmia, mutta myös muita näyttöön perustuvasta toiminnasta ja sen käytön edistämisestä kiinnostuneita. Työ antaa tietoa olemassa olevasta tutkimustiedosta ja nostaa esille myös mahdollisia lisätutkimustarpeita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste