Uusien työntekijöiden koulutus - Valmet Automotive Oy : virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus vai videokuvaus koulutuksen tukena?
Mäkinen, Tiia (2020)
Mäkinen, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203714
Tiivistelmä
Työ tehtiin Valmet Automotive Oy:lle, Uudenkaupungin autotehtaalle. Tehtaan kokoonpano-osaston uusien työntekijöiden koulutus uudistetaan kokonaan keväällä 2020. Tehtaalle tehdään kokonaan uusi koulutuskeskus, jossa pyritään kouluttamaan uudet työntekijät mahdollisimman lähellä tehtaan olosuhteita olevissa tiloissa. Uudessa koulutuskeskuksessa on kyky ja valmius kouluttaa 80 % kaikista asemista. Asemat, joita ei voida kouluttaa, koulutetaan muilla koulutuskeinoilla.
Koulutusmahdollisuuksia oli virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus tai videokuvaus action-kameralla. Työssä tutustuttiin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tarjoajiin. Tehtaalle ostettiin GoPro Hero 8 -kamera, ja sillä tehtiin konseptivideo.
Työssä päädyttiin videokuvaukseen, koska se vastaa tällä hetkellä eniten kokoonpanon koulutustarpeisiin. Kokoonpanon työtehtävät vaihtuvat usein, joten on helpompaa, että tehtaan sisällä pystytään tekemään uusia videoita ja muokkaamaan niitä. Kuvanlaadultaan ja vakaudeltaan GoPro Hero 8 -kamera on myös erinomainen, joten saatiin tarpeita vastaava konseptivideo kuvattua. The thesis was commissioned by Valmet Automotive Oy, a car factory in Uusikaupunki. Training for new employees at the factory assembly department will be completely renewed during spring 2020. A new training center will be established at the factory to train new employees in facilities as close as possible to the factory conditions. The new training center has the ability and capacity to train 80 % of all positions. Positions that cannot be trained are managed in other ways.
The training opportunities were Virtual Reality, Augmented Reality or Video Capture with an action camera. The project introduced Virtual Reality and Augmented Reality providers. A GoPro Hero 8 camera was purchased at the factory and a concept video was made with it.
The result of the work was video filming as it currently meets the training needs of the assembly most. Assignment tasks change frequently, so it is easier to create and edit new videos inside the factory. The GoPro Hero 8 also has excellent image quality and stability, so a requirement concept video was filmed.
Koulutusmahdollisuuksia oli virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus tai videokuvaus action-kameralla. Työssä tutustuttiin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tarjoajiin. Tehtaalle ostettiin GoPro Hero 8 -kamera, ja sillä tehtiin konseptivideo.
Työssä päädyttiin videokuvaukseen, koska se vastaa tällä hetkellä eniten kokoonpanon koulutustarpeisiin. Kokoonpanon työtehtävät vaihtuvat usein, joten on helpompaa, että tehtaan sisällä pystytään tekemään uusia videoita ja muokkaamaan niitä. Kuvanlaadultaan ja vakaudeltaan GoPro Hero 8 -kamera on myös erinomainen, joten saatiin tarpeita vastaava konseptivideo kuvattua.
The training opportunities were Virtual Reality, Augmented Reality or Video Capture with an action camera. The project introduced Virtual Reality and Augmented Reality providers. A GoPro Hero 8 camera was purchased at the factory and a concept video was made with it.
The result of the work was video filming as it currently meets the training needs of the assembly most. Assignment tasks change frequently, so it is easier to create and edit new videos inside the factory. The GoPro Hero 8 also has excellent image quality and stability, so a requirement concept video was filmed.