Lasten matemaattisten taitojen tukeminen : matikkapaketti 5-6-vuotiaiden lasten matematiikan opetukseen
Varjonen, Hilla; Väre, Ella (2020)
Varjonen, Hilla
Väre, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu varhaiskasvatuksen henkilökunnan pedagogisten taitojen kehittämiseen lasten matemaattisten taitojen tukemisessa. Huomiota kiinnitettiin etenkin oppimisympäristöön ja siitä löytyvään matematiikkaan sekä arkipedagogiikkaan sisältyvään matematiikkaan. Tarkoituksena oli, että kasvattajan tieto siirtyy käytännön työhön. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä marraskuun 2018 ja tammikuun 2020 välisenä aikana kunnalliselle päiväkodille, joka sijaitsee Varsinais-Suomessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu lasten varhaisten matemaattisten taitojen kehittymisestä, kielen ja matematiikan välisestä yhteydestä, matematiikan keskeisistä käsitteistä, vuorovaikutuksen ja havainnoinnin sekä oppimisympäristön merkityksestä ja lasten matemaattisista oppimisvaikeuksista. Kehittämismenetelmiä valittaessa hyödynnettiin viitekehyksen teoriaperustaa. Kehittämismenetelmiksi valittiin Webropol-kysely, teemahaastattelu, kokeileva toiminta sekä dialoginen vuorovaikutus.
Kehittämismenetelmistä saatujen tulosten perusteella selvisi, että varhaiskasvatushenkilöstö on sisäistänyt arkimatematiikan käsitteen melko hyvin ja hyödyntävän sitä ohjaustilanteissa melko monipuolisesti. Haastavana koettiin matematiikan tiedostaminen ja näkyväksi tekeminen oppimisympäristössä. Kehittämismenetelmistä saatujen tulosten perusteella koottiin tuotos, matikkapaketti, jonka keskeisenä ajatuksena on toiminnallisen matematiikan opetus ja oppimisympäristöstä löytyvä matematiikka. Matikkapaketti sisältää 19 tehtävää ja matikkaa luonnossa- osion. Tehtävät ovat monipuolisesti hyödynnettävissä ja niitä voi soveltaa ikä- ja taitotason mukaisesti.
Matikkapaketti esiteltiin toimeksiantajataholle syksyllä 2019 ja palaute siitä oli todella positiivinen. Matikkapaketin koettiin vastaavan alkuperäisiin kehittämistarpeisiin hyvin ja sitä pidettiin tarpeeksi selkeänä sekä monipuolisesti hyödynnettävissä olevana työkaluna. Myös teoriaperustan koettiin tukevan matikkapaketin käyttöä. The purpose of this development project was to develop a tool for early childhood educators to improve their pedagogical competence in supporting children’s mathematical skills. Main focus was in learning environment and the math in it and also math in everyday pedagogy. Main purpose was that knowledge of the educator transformes to labour in practice. This thesis was carried out between November 2018 to January 2020 municipal kindergarten in Southwest Finland.
The theoretical framework of the thesis consists of development of children’s early mathematical skills, connection between language and math, the main concepts of mathematic, the meaning of interaction and observation as well as learning environment and children’s mathematical disabilities. The theoretical frameworks was used to choose all the development methods. Development methods chosen were Webropol survey, theme interview, piloting and dialogic interaction.
From the use of the development methods we found out that early childhood educators understood the meaning of everyday mathematic and they use it in action pretty versatile. They found challenging to acknowledge math and making it seen in learning environment. From the results of the development methods used we created a practical tool called Matikkapaketti, that main idea is to focus on functional mathematical teaching and the mathematic found in learning environment. Matikkapaketti contains 19 tasks and math in nature – part. The tasks are versatile to use and they can apply depending the children’s age and skill level.
The tool was introduced to kindergarten employees of the client at autumn 2019 and the feedback was very positive. The felt that the tool met the original need of the client well and they felt that it was simple enough and versatile useable tool. They also felt that the theoretical framework support the use of the tool in action.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu lasten varhaisten matemaattisten taitojen kehittymisestä, kielen ja matematiikan välisestä yhteydestä, matematiikan keskeisistä käsitteistä, vuorovaikutuksen ja havainnoinnin sekä oppimisympäristön merkityksestä ja lasten matemaattisista oppimisvaikeuksista. Kehittämismenetelmiä valittaessa hyödynnettiin viitekehyksen teoriaperustaa. Kehittämismenetelmiksi valittiin Webropol-kysely, teemahaastattelu, kokeileva toiminta sekä dialoginen vuorovaikutus.
Kehittämismenetelmistä saatujen tulosten perusteella selvisi, että varhaiskasvatushenkilöstö on sisäistänyt arkimatematiikan käsitteen melko hyvin ja hyödyntävän sitä ohjaustilanteissa melko monipuolisesti. Haastavana koettiin matematiikan tiedostaminen ja näkyväksi tekeminen oppimisympäristössä. Kehittämismenetelmistä saatujen tulosten perusteella koottiin tuotos, matikkapaketti, jonka keskeisenä ajatuksena on toiminnallisen matematiikan opetus ja oppimisympäristöstä löytyvä matematiikka. Matikkapaketti sisältää 19 tehtävää ja matikkaa luonnossa- osion. Tehtävät ovat monipuolisesti hyödynnettävissä ja niitä voi soveltaa ikä- ja taitotason mukaisesti.
Matikkapaketti esiteltiin toimeksiantajataholle syksyllä 2019 ja palaute siitä oli todella positiivinen. Matikkapaketin koettiin vastaavan alkuperäisiin kehittämistarpeisiin hyvin ja sitä pidettiin tarpeeksi selkeänä sekä monipuolisesti hyödynnettävissä olevana työkaluna. Myös teoriaperustan koettiin tukevan matikkapaketin käyttöä.
The theoretical framework of the thesis consists of development of children’s early mathematical skills, connection between language and math, the main concepts of mathematic, the meaning of interaction and observation as well as learning environment and children’s mathematical disabilities. The theoretical frameworks was used to choose all the development methods. Development methods chosen were Webropol survey, theme interview, piloting and dialogic interaction.
From the use of the development methods we found out that early childhood educators understood the meaning of everyday mathematic and they use it in action pretty versatile. They found challenging to acknowledge math and making it seen in learning environment. From the results of the development methods used we created a practical tool called Matikkapaketti, that main idea is to focus on functional mathematical teaching and the mathematic found in learning environment. Matikkapaketti contains 19 tasks and math in nature – part. The tasks are versatile to use and they can apply depending the children’s age and skill level.
The tool was introduced to kindergarten employees of the client at autumn 2019 and the feedback was very positive. The felt that the tool met the original need of the client well and they felt that it was simple enough and versatile useable tool. They also felt that the theoretical framework support the use of the tool in action.