Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa

Hautamäki, Reetta; Hautamäki, Reetta (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (561.7Kt)
Lataukset: 


Hautamäki, Reetta
Hautamäki, Reetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233795
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten jaettu johtajuus näkyy ja miten sitä toteutetaan Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa koetaan. Tutkimukseen osallistui kaksi päiväkotia Seinäjoen alueelta. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen varhaiskasvatuksen kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta (6) varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Aineiston analysoinnissa apuna käytettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa varhaiskasvatuksen, johtamisen, jaetun johtajuuden ja pedagogisen johtamisen määrittelystä.
Tärkeimpänä tuloksena tutkimuksesta saatiin se, että jaettu johtajuus todella näkyy tutkittavissa päiväkodeissa. Jaettua johtajuutta päiväkodeissa toteutetaan jakamalla joitain johtajan työtehtäviä henkilökunnalle, sekä tekemällä päiväkodin yhteisiä päätöksiä osittain yhdessä. Tärkeänä seikkana nousi myös se, että johtajan merkitys päiväkodin toiminnalle ei ollut vähentynyt, vaan johtajaa tarvitaan jaetusta johtajuudesta huolimatta. Henkilökunta koki jaetun johtajuuden pääasiassa hyvänä asiana. Luottamuksen koettiin kasvaneen, kun saa jaettuja työtehtäviä vastuulleen. Sitoutuneisuus tehtyihin päätöksiin kasvaa, kun henkilökunta saa olla tekemässä itseään koskevia päätöksiä. Tärkeimpänä tarkkailtavana asiana nousi henkilökunnan ajankäyttö. Jos työtehtäviä kasaantuu liikaa, ne saattavat alkaa kuluttaa työntekijää liikaa ja johtaa työssä uupumiseen. Kuitenkin jaettu johtajuus vähentää johtajan työtaakkaa, jolloin tärkeälle pedagogiikan johtamiselle jää enemmän aika.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste