Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten henkistä hyvinvointia tukevia ja estäviä tekijöitä sekä nuorten odottama tuki kouluterveydenhoitajalta henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa : Kyselytutkimus Seinäjoella lukioiden 2. vuoden opiskelijoille

Finnilä, Maria; Nyyssölä, Anna-Riikka (2011)

 
Avaa tiedosto
Finnila_Maria.pdf (741.0Kt)
Lataukset: 


Finnilä, Maria
Nyyssölä, Anna-Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090912959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoella lukion toista vuotta opiskelevien nuorten henkistä hyvinvointia tukevia voimavaroja, henkistä hyvin-vointia estäviä tekijöitä ja odotuksia kouluterveydenhoitajan tuesta henkiseen hy-vinvointiin liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Seinäjoella lukiolaisten kanssa työskentelevät terveydenhoitajat voivat tuotetun tiedon avulla antaa nuorille sellaista tukea, jota he itselleen toivovat.

Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka suunniteltiin opinnäytetyön tarkoi-tusta varten. Kyselylomakkeen kysymykset olivat strukturoituja ja osin avoimia. Tiedonantajina olivat Ylistaron ja Peräseinäjoen lukioiden kaikki 2. vuoden opiskelijat ja Nurmosta yksi 2. vuoden opiskelijoista koostuva ryhmä. Kyselyyn vastasi yhteensä 48 opiskelijaa. Aineisto kerättiin joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011. Kerätty aineisto käsiteltiin pääosin tilastollisin menetelmin. Avointen kysymysten vastaukset purettiin käyttämällä soveltaen induktiivista sisällönanalyysia.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että eniten opiskelijoiden henkistä hyvinvointia tukivat ystävät, perhe ja harrastukset. Suurimmiksi henkistä hyvinvointia estäviksi asioiksi koettiin koulu, ihmissuhdeongelmat ja stressi. Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijat purkivat pahaa oloaan mieluiten puhumalla toisen henkilön kanssa. Pojat työstivät ajatuksiaan melko usein myös olemalla yksin. Ainoastaan tytöt purkivat pahaa oloaan myös kirjoittamalla. Suurin osa opiskelijoista vastasi pääsevänsä purkamaan pahaa oloaan tavalla tai toisella. Kuitenkin 9% koki, ettei pääse purkamaan pahaa oloaan mitenkään. Opiskelijat toivoivat terveydenhoitajan tukevan pahaa oloa tuottavissa asioissa kuuntelemalla, antamalla tietoa ja olemalla rohkaiseva. Henkilö, jolle opiskelijat kertovat mieltään painavista asioista, tulisi opiskelijoiden mielestä olla luotettava, ymmärtäväinen ja sellainen, joka kuuntelee opiskelijaa. Opinnäytetyön tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista voi henkisesti hyvin. Kuitenkin yksittäiset opiskelijat voivat henkisesti huonosti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste