Nuorten verkossa kohtaama seksuaalinen kaltoinkohtelu
Pigg, Marjut; Ruokola, Jasmine; Toivonen, Emilia (2020)
Pigg, Marjut
Ruokola, Jasmine
Toivonen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali ja toteuttaa luento työn tilaajan Tampereen ammattikorkeakoulun vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille 10–15-vuotiaiden nuorten verkossa kohtaamasta seksuaalisesta kaltoinkohtelusta ja kaltoinkohtelua kohdanneen nuoren tukemisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietämystä verkossa tapahtuvasta nuorten seksuaalisesta kaltoinkohtelusta sekä sitä kohdanneen nuoren tukemisesta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, millaista seksuaalista kaltoinkohtelua nuoret kohtaavat verkossa, kuinka yleistä nuorten verkossa kohtaama seksuaalinen kaltoinkohtelu on ja miten hoitotyöntekijä voi tukea nuorta, joka on kohdannut seksuaalista kaltoinkohtelua verkossa.
Nuorten verkossa kohtaamalla seksuaalisella kaltoinkohtelulla on erilaisia ilmenemismuotoja, kuten grooming, sexting ja seksuaalinen kiristys. Nuorten verkossa kohtaamaa seksuaalista kaltoinkohtelua on tutkittu Suomessa melko vähän, mutta saatavilla olevan lähdemateriaalin perusteella se on yleistä ja lisääntyy nopeasti. Hoitotyöntekijän on tärkeää osata tunnistaa nuoren verkossa kohtaama seksuaalinen kaltoinkohtelu, ottaa se nuoren kanssa puheeksi ja ohjata nuori oikea-aikaisen ja riittävän avun piiriin. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin luento TAMKin lasten ja nuorten sekä mielenterveys- ja päihdehoitotyön vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Lisäksi luennon pohjana käytetty PowerPoint-esitys jäi Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Luennolla käsiteltyjä sisältöjä olivat nuoren kehitys, verkossa tapahtuvan seksuaalisen kaltoinkohtelun eri ilmenemismuodot sekä keinot, joilla hoitotyöntekijä voi auttaa verkossa seksuaalista kaltoinkohtelua kohdannutta nuorta.
Kattavaa ja ajantasaista tutkimustietoa tarvitaan muun muassa siitä, millaista seksuaalinen kaltoinkohtelu verkossa on, kuinka paljon sitä esiintyy ja millaiset valmiudet nuorilla on suojautua siltä. Jatkossa opinnäytetyön aiheena voisi olla nuorille suunnatun, heidän tietonsa lisääntymiseen tähtäävän oppimateriaalin tai tietolehtisen valmistelu. Sitä voisi käyttää ja jakaa valtakunnallisesti esimerkiksi kouluissa ja kouluterveydenhuollossa.
Nuorten verkossa kohtaamalla seksuaalisella kaltoinkohtelulla on erilaisia ilmenemismuotoja, kuten grooming, sexting ja seksuaalinen kiristys. Nuorten verkossa kohtaamaa seksuaalista kaltoinkohtelua on tutkittu Suomessa melko vähän, mutta saatavilla olevan lähdemateriaalin perusteella se on yleistä ja lisääntyy nopeasti. Hoitotyöntekijän on tärkeää osata tunnistaa nuoren verkossa kohtaama seksuaalinen kaltoinkohtelu, ottaa se nuoren kanssa puheeksi ja ohjata nuori oikea-aikaisen ja riittävän avun piiriin. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin luento TAMKin lasten ja nuorten sekä mielenterveys- ja päihdehoitotyön vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Lisäksi luennon pohjana käytetty PowerPoint-esitys jäi Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Luennolla käsiteltyjä sisältöjä olivat nuoren kehitys, verkossa tapahtuvan seksuaalisen kaltoinkohtelun eri ilmenemismuodot sekä keinot, joilla hoitotyöntekijä voi auttaa verkossa seksuaalista kaltoinkohtelua kohdannutta nuorta.
Kattavaa ja ajantasaista tutkimustietoa tarvitaan muun muassa siitä, millaista seksuaalinen kaltoinkohtelu verkossa on, kuinka paljon sitä esiintyy ja millaiset valmiudet nuorilla on suojautua siltä. Jatkossa opinnäytetyön aiheena voisi olla nuorille suunnatun, heidän tietonsa lisääntymiseen tähtäävän oppimateriaalin tai tietolehtisen valmistelu. Sitä voisi käyttää ja jakaa valtakunnallisesti esimerkiksi kouluissa ja kouluterveydenhuollossa.