Pakohuone lapsipotilaan ensihoidon oppimisympäristönä
Hakanen, Emma; Kettunen, Mikael (2020)
Hakanen, Emma
Kettunen, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243848
Tiivistelmä
Pakohuonepelit ovat suosittuja tosielämän pelejä, joissa pelaajat ryhmässä selvittävät arvoituksia, vihjeitä ja tehtäviä. Isossa osassa pakohuoneen selvittämiselle ovat ryhmädynamiikka, ongelmien ratkaisukyky ja ryhmän sisäinen kommunikaatio. Pakohuone on pääsääntöisesti suljettu tila, josta pitää päästä määräajassa ulos.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pakohuone tyyppinen tila toimii oppimisympäristönä sekä kuinka ensihoitajaopiskelijat osaavat arvioida lapsipotilaan hoidon tarvetta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden lisäksi työstämme jää huoneen suunnitteluun liittyvä materiaali (liite 1) Tampereen ammattikorkeakoululle (TAMK), joka toimii opinnäytetyön yhteistyökumppanina. Toteutus ja pakohuone-oppimisympäristö suunniteltiin TAMK:n ensihoidon perusosaamisen opiskelijoille. Oppimisympäristöä testattiin kahdella neljän opiskelijan ryhmällä ja suorituksen jälkeen osallistujilta kerättiin palaute (liite 2).
Palautteessa oppimisympäristönä ”pakohuone” koettiin positiiviseksi ja mielenkiintoiseksi opiskelu muodoksi. Lisäksi tämän kaltaisen opiskelumuodon koettiin sopivan ensihoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Huoneessa olevien lukkojen numerosarjojen epäloogisuus koettiin haastavaksi ja tähän toivottiin selkeyttä.
Pakohuone peli opiskelumuotona on vielä suhteellisen uusi ja sitä on tutkittu vielä rajallisesti. Tulevaisuudessa, kun tutkimustyötä tehdään enemmän, pakohuoneista saadaan vaihtoehto ja hyvä lisä nykyisten opiskelumuotojen rinnalle. Opinnäytetyön tekijöinä koimme itse, että tämän kaltainen opetusmuoto on hyvä ja virkistävä lisä jo olemassa olevien opetusmetodien rinnalle.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pakohuone tyyppinen tila toimii oppimisympäristönä sekä kuinka ensihoitajaopiskelijat osaavat arvioida lapsipotilaan hoidon tarvetta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden lisäksi työstämme jää huoneen suunnitteluun liittyvä materiaali (liite 1) Tampereen ammattikorkeakoululle (TAMK), joka toimii opinnäytetyön yhteistyökumppanina. Toteutus ja pakohuone-oppimisympäristö suunniteltiin TAMK:n ensihoidon perusosaamisen opiskelijoille. Oppimisympäristöä testattiin kahdella neljän opiskelijan ryhmällä ja suorituksen jälkeen osallistujilta kerättiin palaute (liite 2).
Palautteessa oppimisympäristönä ”pakohuone” koettiin positiiviseksi ja mielenkiintoiseksi opiskelu muodoksi. Lisäksi tämän kaltaisen opiskelumuodon koettiin sopivan ensihoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Huoneessa olevien lukkojen numerosarjojen epäloogisuus koettiin haastavaksi ja tähän toivottiin selkeyttä.
Pakohuone peli opiskelumuotona on vielä suhteellisen uusi ja sitä on tutkittu vielä rajallisesti. Tulevaisuudessa, kun tutkimustyötä tehdään enemmän, pakohuoneista saadaan vaihtoehto ja hyvä lisä nykyisten opiskelumuotojen rinnalle. Opinnäytetyön tekijöinä koimme itse, että tämän kaltainen opetusmuoto on hyvä ja virkistävä lisä jo olemassa olevien opetusmetodien rinnalle.