Webbaserad fortbildning; e-lärande för vårdpersonal : En studie över vårdpersonals upplevelser av e-lärande
Finnilä, Ann-Christin (2020)
Finnilä, Ann-Christin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253864
Tiivistelmä
Verkko-oppiminen kuuluu nykyaikaan. Verkko-opiskelu tarkoittaa oppimista sähköisten työkalujen avulla. Verkko-opiskelu ei ole riippuvainen ajasta tai paikasta ja sitä voidaan mukauttaa vapaasti. Hoitotyö on vastuullista ja tärkeää työtä, jota kehitetään jatkuvasti. Terveydenhuolto muuttuu jatkuvasti sekä organisatorisesti että lääketieteellisesti. Hyvän hoitotyön suorittamiseksi asianmukaisesti tarvitaan jatkuvaa tiedon kehittämistä. Ammatillisesti koulutetulla henkilöstöllä on velvollisuus kehittää tietämystä ja organisaatioilla on velvollisuus helpottaa oppimista. Verkko-oppimista voidaan käyttää jatkuvan oppimisen ja kehittämisen välineenä. Oppiminen sähköisten työkalujen avulla on nousussa joustavuuden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia verkkopohjaisesta koulutuksesta / jatkokoulutuksesta. Tutkimus on laadullinen/määrällinen ja pyrkii saamaan laajemman käsityksen verkko-oppimiskokemuksista. Tutkimus perustuu kyselylomakkeeseen (n = 45) ja osittain jäsenneltyihin haastatteluihin (n = 4).
Tutkimus osoittaa, että verkko-oppimisella nähdään olevan monia etuja, jossa joustavuus on suurin yksittäinen tekijä. Positiivisina tekijöinä pidetään myös mahdollisuutta kehittää tietämystä tarvitsematta matkustaa, koulutuksen vaatimaa aikaa ja koulutuksen sisältöä voidaan myös mukauttaa tarpeen mukaan. Verkko-oppimisen haasteet liittyvät tietotekniikkaosaamiseen sekä tarkoituksenmukaisen työajan järjestämiseen ja motivaation ja yhteisöllisyyden puutteeseen. Nämä haasteet voidaan ratkaista järjestämällä hyvä ryhmätyö, koulutukselle erityisesti omistettu aika ja erityiset tilat verkkokoulutusta varten. Tutkimus osoittaa, että 91% tuntee olevansa tietoinen ja heille on tarjottu täydennyskoulutusta työpaikalla ja 78% haluaisi osallistua jatkokoulutukseen. Henkilöstön mahdollisuuksiin osallistua täydennyskoulutukseen vaikuttavat muun muassa ajanpuute ja motivaation / energian puute. Tutkimuksen tuloksena oli kaavamainen yleiskatsaus edistämistekijöihin e-oppimisen onnistuneessa toteuttamisessa terveydenhuollossa.
Tutkimus osoittaa, että verkko-oppimisella nähdään olevan monia etuja, jossa joustavuus on suurin yksittäinen tekijä. Positiivisina tekijöinä pidetään myös mahdollisuutta kehittää tietämystä tarvitsematta matkustaa, koulutuksen vaatimaa aikaa ja koulutuksen sisältöä voidaan myös mukauttaa tarpeen mukaan. Verkko-oppimisen haasteet liittyvät tietotekniikkaosaamiseen sekä tarkoituksenmukaisen työajan järjestämiseen ja motivaation ja yhteisöllisyyden puutteeseen. Nämä haasteet voidaan ratkaista järjestämällä hyvä ryhmätyö, koulutukselle erityisesti omistettu aika ja erityiset tilat verkkokoulutusta varten. Tutkimus osoittaa, että 91% tuntee olevansa tietoinen ja heille on tarjottu täydennyskoulutusta työpaikalla ja 78% haluaisi osallistua jatkokoulutukseen. Henkilöstön mahdollisuuksiin osallistua täydennyskoulutukseen vaikuttavat muun muassa ajanpuute ja motivaation / energian puute. Tutkimuksen tuloksena oli kaavamainen yleiskatsaus edistämistekijöihin e-oppimisen onnistuneessa toteuttamisessa terveydenhuollossa.