IT-palvelunhallinnan järjestelmän luonti
Pohja, Tomi (2020)
Pohja, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233769
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käyttöympäristön sopivan ITSM-järjestelmän suunnittelu ja automatisointi. Tämä korvaa nykyisen käytössä olevan Microsoft System Center Service Managerin käytön tulevaisuudessa. Uusi työkalu luotiin käyttäen Confluencea sekä Jira Service-Deskiä. Työkalun käyttöönotto on kesäkuussa 2020, jolloin vanha työkalu syrjäytetään ja otetaan uusi tilalle. Työ vaati perehtymistä Jira ServiceDesk- järjestelmään, joka on syksyllä 2019 kehitystyössä valittu Elenian ITSM-järjestelmäksi sekä ITSM-työkalun perusteet & mallinnus. Työ vaati myös perehtymistä syvemmin palveluhallinnan prosessien tuntemukseen. Työssä käytiin läpi teorian perusteet ITSM-järjestelmästä, Confluencesta sekä Jira ServiceDeskistä. Tämän jälkeen käytännön osuudessa luotiin uusi työkalu Jira SD:tä käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimus ja kehittämistoiminnan tavoitteissa oli otettava huomioon näkemys sekä oppi ITSM-järjestelmästä sekä kokonaisuudessaan palvelunhallinnan toteuttamisessa palveluyrityksessä.
Opinnäytetyö painottui palvelunhallinnan ITSM-työkalun luontiin ja automatisointiin. Työhön ei sisälly IT-toiminnan tai prosessien organisointia tai työkalun käyttöönottoa. Tuloksissa käy ilmi, että työssä saatiin luotua perustason työkalu, jossa määritettiin eri palvelutasot ja palvelupyynnöt. Palvelupyyntöryhmät muuttuivat opinnäytetyön lopussa, joten nämä käydään läpi tuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimus ja kehittämistoiminnan tavoitteissa oli otettava huomioon näkemys sekä oppi ITSM-järjestelmästä sekä kokonaisuudessaan palvelunhallinnan toteuttamisessa palveluyrityksessä.
Opinnäytetyö painottui palvelunhallinnan ITSM-työkalun luontiin ja automatisointiin. Työhön ei sisälly IT-toiminnan tai prosessien organisointia tai työkalun käyttöönottoa. Tuloksissa käy ilmi, että työssä saatiin luotua perustason työkalu, jossa määritettiin eri palvelutasot ja palvelupyynnöt. Palvelupyyntöryhmät muuttuivat opinnäytetyön lopussa, joten nämä käydään läpi tuloksissa.