Näkövammainen verkkokaupan käyttäjänä : verkkokaupan saavutettavuus itsenäisen ostotapahtuman mahdollistajana
Toiviainen, Miro (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda kaupallisten toimijoiden tietoisuuteen saavutettavan verkkokaupan hyötyjä ja niitä ominaisuuksia, joita siltä vaaditaan. Opinnäytetyön päätavoitteena on informoida kaupallisia toimijoita verkkokaupan saavutettavuudesta ja rohkaista kaupallisia toimijoita laajentamaan oman verkkokaupan asiakaskuntaa saavutettavuuden avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti palvelumuotoilua ja käytettävyyttä sekä perehdytään saavutettavuuteen. Teoriaosuuden jälkeen tehdään katsaus näkövammaisten väestöryhmään Suomessa ja esitellään opinnäytetyön pohjalta laadittu saavutettavuusohjeistus sekä ohjeistuksen tuomat hyödyt kaupallisille toimijoille.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin teemahaastatteluja ja teemahaastatteluiden pohjana hyödynnettiin W3C:n laatimaa kansainvälistä ohjeistusta verkkosisältöjen saavutettavuudelle. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään niitä tärkeimpiä ominaisuuksia joita verkkokaupalla pitäisi olla, jotta näkövammainen kävijä voisi hyödyntää sitä itsenäisesti. Teemahaastatteluja toteutettiin kaksi: ensimmäisessä haastateltiin saavutettavia verkkosivuja koodannutta henkilöä ja toisessa käyttäjäkuntaan kuuluvaa sokeaa henkilöä. Kyseisten teemahaastatteluiden avulla pyrittiin luomaan saavutettavuusohjeistus kaupallisille toimijoille ja kyseisen ohjeistuksen kohderyhmänä toimivat näkövammaiset henkilöt.
Opinnäytetyöprosessin aikana selvisi, että verkkokaupan saavutettavuudesta löytyy tällä hetkellä niukasti tietoa ja olemassa oleva tieto keskittyy pääosin verkkosivujen saavutettavuuteen. Lisäksi selvisi myös se, että saavutettavia verkkosivuja hyödyntää tällä hetkellä marginaalinen osa Suomen väestöstä. Tämä asia tulee muuttumaan tulevaisuudessa väestön ikääntyessä, jolloin yhä useampi ikääntynyt ihminen tarvitsee saavutettavia verkkopalveluita.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta kaupallinen toimija voi saada merkittävää kilpailuetua verkkokaupan saavutettavuudella, kun verkkokauppa on toteutettu teknisesti näkövammaisten käyttäjien tarpeet huomioiden. The purpose of this thesis is to show commercial operators the benefits and features required by an accessible online store. The main goal is to inform commercial operators about the accessibility of online store and encourage commercial operators to expand their online store customer base trough accessibility.
The theory deals with service design and usability in general, and especially the accessibility. After the theoretical part, the thesis reviews the visually impaired population group in Finland, presenting the accessibility guidelines based on the thesis and the benefits of these guidelines to commercial operators.
Theme interviews were conducted for the thesis based on the international guidelines for web content accessibility created by W3C. Interviews were conducted to find out the most important features an online store would need so that a visually impaired visitor can benefit from these independently. There were two theme interviews: one with a person who has coded accessible web pages before and the other with a blind user. These theme interviews were aimed at creating accessibility guidelines for commercial operators and the visually impaired people are the target group for these guidelines.
During the process it became clear that currently there is little information on the accessibility of online store and that the existing information focuses mainly on the accessibility of websites. It is also noteworthy that the accessible websites are currently used by a marginal part of the Finnish population. This will change in the future as the population ages, with more and more elderly people needing accessible online services.
These findings allow a commercial operator to gain a significant competitive edge trough the accessibility of online store, once the online store is technically implemented to meet the needs of a visually impaired user.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti palvelumuotoilua ja käytettävyyttä sekä perehdytään saavutettavuuteen. Teoriaosuuden jälkeen tehdään katsaus näkövammaisten väestöryhmään Suomessa ja esitellään opinnäytetyön pohjalta laadittu saavutettavuusohjeistus sekä ohjeistuksen tuomat hyödyt kaupallisille toimijoille.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin teemahaastatteluja ja teemahaastatteluiden pohjana hyödynnettiin W3C:n laatimaa kansainvälistä ohjeistusta verkkosisältöjen saavutettavuudelle. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään niitä tärkeimpiä ominaisuuksia joita verkkokaupalla pitäisi olla, jotta näkövammainen kävijä voisi hyödyntää sitä itsenäisesti. Teemahaastatteluja toteutettiin kaksi: ensimmäisessä haastateltiin saavutettavia verkkosivuja koodannutta henkilöä ja toisessa käyttäjäkuntaan kuuluvaa sokeaa henkilöä. Kyseisten teemahaastatteluiden avulla pyrittiin luomaan saavutettavuusohjeistus kaupallisille toimijoille ja kyseisen ohjeistuksen kohderyhmänä toimivat näkövammaiset henkilöt.
Opinnäytetyöprosessin aikana selvisi, että verkkokaupan saavutettavuudesta löytyy tällä hetkellä niukasti tietoa ja olemassa oleva tieto keskittyy pääosin verkkosivujen saavutettavuuteen. Lisäksi selvisi myös se, että saavutettavia verkkosivuja hyödyntää tällä hetkellä marginaalinen osa Suomen väestöstä. Tämä asia tulee muuttumaan tulevaisuudessa väestön ikääntyessä, jolloin yhä useampi ikääntynyt ihminen tarvitsee saavutettavia verkkopalveluita.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta kaupallinen toimija voi saada merkittävää kilpailuetua verkkokaupan saavutettavuudella, kun verkkokauppa on toteutettu teknisesti näkövammaisten käyttäjien tarpeet huomioiden.
The theory deals with service design and usability in general, and especially the accessibility. After the theoretical part, the thesis reviews the visually impaired population group in Finland, presenting the accessibility guidelines based on the thesis and the benefits of these guidelines to commercial operators.
Theme interviews were conducted for the thesis based on the international guidelines for web content accessibility created by W3C. Interviews were conducted to find out the most important features an online store would need so that a visually impaired visitor can benefit from these independently. There were two theme interviews: one with a person who has coded accessible web pages before and the other with a blind user. These theme interviews were aimed at creating accessibility guidelines for commercial operators and the visually impaired people are the target group for these guidelines.
During the process it became clear that currently there is little information on the accessibility of online store and that the existing information focuses mainly on the accessibility of websites. It is also noteworthy that the accessible websites are currently used by a marginal part of the Finnish population. This will change in the future as the population ages, with more and more elderly people needing accessible online services.
These findings allow a commercial operator to gain a significant competitive edge trough the accessibility of online store, once the online store is technically implemented to meet the needs of a visually impaired user.