Espanjan liike-elämän tapa- ja johtamiskulttuuri
Hämäläinen, Mia (2011)
Hämäläinen, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091012962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091012962
Tiivistelmä
Tänä päivänä liikemiesten ja -naisten on välttämätöntä selvittää kulttuurierot, ennen kuin he matkustavat toiseen maahan tapaamaan asiakkaitaan ja liikekumppaneitaan. Sillä ei ole tärkeää antaa hyvä kuva vain omasta maasta, vaan myös yrityksestä, jota edustaa. On hyvä selvittää esimerkiksi, miten neuvottelut etenevät ja millaisia liikelahjoja voi antaa. Nykyään kilpailu on kovaa ja edustamiseen käytetään yhä enemmän rahaa ja aikaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Espanjan liike elämän tapa- ja johtamis-kulttuuriin. Työtä voidaan pitää oppaana, josta voi olla apua Espanjan liike-elämän kulttuurista kiinnostuneille yrityksille ja myös opiskelijoille. Opinnäytetyön tekemisessä apuna käytettiin painettuja ja sähköisiä lähteitä kulttuurista, Espanjan toimintaympäris-töstä, yleisistä asioista Espanjan liike-elämän kulttuurista sekä johtamistaidoista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten hankittiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa apuna toimi kysy-myslista. Kysymyslista lähetettiin osallistujille sähköpostitse. Tarkoituksena oli saada tuoretta tietoa Espanjan liike-elämästä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 henkilöä.
Haastattelujen avulla kävi ilmi, että johtamistyyli ja –tapa olivat samankaltaiset Espanjan eri alueilla. Espanja on Euroopan kolmanneksi suurin maa, minkä takia maan eri itsehallintoalueilla voi vallita erilainen kulttuuri liike-elämässä, mutta yhteistä heillä kaikille on tietynlainen suhtautuminen yhteistyökumppaniin. ”Jotta yhteistyö sujuu on luotava luottamuksellinen suhde. Espanjalainen saattaa suomalaisesta joskus kuulostaa hyvinkin kiivaalta, mutta yleensä on vain kyse puhetavasta. Kerran luotu suhde on 'elin ikäinen', jos sen pettää saa elinikäisen vihollisen.”
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Espanjan liike elämän tapa- ja johtamis-kulttuuriin. Työtä voidaan pitää oppaana, josta voi olla apua Espanjan liike-elämän kulttuurista kiinnostuneille yrityksille ja myös opiskelijoille. Opinnäytetyön tekemisessä apuna käytettiin painettuja ja sähköisiä lähteitä kulttuurista, Espanjan toimintaympäris-töstä, yleisistä asioista Espanjan liike-elämän kulttuurista sekä johtamistaidoista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten hankittiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa apuna toimi kysy-myslista. Kysymyslista lähetettiin osallistujille sähköpostitse. Tarkoituksena oli saada tuoretta tietoa Espanjan liike-elämästä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 henkilöä.
Haastattelujen avulla kävi ilmi, että johtamistyyli ja –tapa olivat samankaltaiset Espanjan eri alueilla. Espanja on Euroopan kolmanneksi suurin maa, minkä takia maan eri itsehallintoalueilla voi vallita erilainen kulttuuri liike-elämässä, mutta yhteistä heillä kaikille on tietynlainen suhtautuminen yhteistyökumppaniin. ”Jotta yhteistyö sujuu on luotava luottamuksellinen suhde. Espanjalainen saattaa suomalaisesta joskus kuulostaa hyvinkin kiivaalta, mutta yleensä on vain kyse puhetavasta. Kerran luotu suhde on 'elin ikäinen', jos sen pettää saa elinikäisen vihollisen.”