Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmätheraplayn hyödyntäminen valikoivasti puhumattomien lasten sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittämisessä

Kostiainen, Oona (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_STT16S1_Kostiainen_Oona.pdf (394.7Kt)
Lataukset: 


Kostiainen, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263910
Tiivistelmä
Ihminen tarvitsee sosiaalisia vuorovaikutustaitoja päivittäin muiden ihmisten kanssa toimiessa. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot kehittyvät koko hänen elämänsä ajan ja siksi on tärkeää, että taitojen kehitystä tuetaan jo nuorena. Sosiaalisia vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää esimerkiksi erilaisissa ryhmätilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, voidaanko ryhmätheraplay-menetelmällä kehittää valikoivasti puhumattomien lasten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, havainnointia sekä vuorovaikutustaitojen arviointilomakkeita. Tutkimusta varten koottiin neljän hengen ryhmä 6-7-vuotiaista lapsista, joille oli diagnosoitu valikoiva puhumattomuus tai he omasivat samanlaisia piirteitä. Ryhmässä käytettiin ryhmätheraplay-menetelmää ja ryhmä kokoontui kerran viikossa kahdeksan viikon ajan. Ryhmän lasten päiväkodin työntekijät täyttivät vuorovaikutustaitojen arviointilomakkeet ennen ryhmää ja sen jälkeen, minkä lisäksi heitä haastateltiin viimeisen ryhmäkerran jälkeen käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkija täytti myös itse vuorovaikutustaitojen arviointilomakkeet ja suoritti aktiivista havainnointia ryhmäkertojen aikana.

Tutkimuksen perusteella ryhmätheraplay-menetelmän todettiin ainakin osittain tukevan valikoivasti puhumattomien lasten sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehitystä ja päiväkodin työntekijät kokivat ryhmätheraplay-menetelmän hyödylliseksi. Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittyminen oli lasten kesken vaihtelevaa. Voidaan olettaa, että tuloksiin vaikutti ryhmään osallistuneiden lasten poissaolot sekä tutkimuksen toteutuksen aikataulu. Jatkotutkimuksena ryhmätheraplay-menetelmän hyödyntämistä valikoivasti puhumattomien lasten sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittämisessä olisi syytä tutkia pidemmällä aikavälillä sekä useammalla ryhmällä, jotta saataisiin enemmän näyttöä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste