Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sitä sellasta kollegiaalisuutta, et susta tulee mun kollega: Opiskelijoiden kokemat hyödyt mentoroinnista ammatti-identiteetin sekä osaamisen kehittymisen näkökulmasta

Jousmäki, Johanna; Mäkelä, Miitta (2020)

 
Avaa tiedosto
Jousmäki_Johanna.pdf (699.8Kt)
Lataukset: 


Jousmäki, Johanna
Mäkelä, Miitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää JAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun opintopolun toimintaterapiaopiskelijoiden kokemuksia mentoroinnista. Tavoitteena oli selvittää heidän kokemuksiaan mentoroinnin hyödyistä ammatti-identiteetin sekä osaamisen kehittymisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mentoroinnin, ammatti-identiteetin sekä osaamisen kehittymisen käsitteitä. Mentoroinnista on saatavilla paljon tutkimustietoa, mutta avoimen ammattikorkeakoulun mentorointia ei ollut aiemmissa tutkimuksissa selvitetty.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna yhteistyössä kahden muun opinnäytetyöryhmän kanssa ja haastattelurunko suunniteltiin yhdessä. Haastateltavassa ryhmässä oli 18 opiskelijaa. Heistä 13 pääsi osallistumaan haastatteluihin, jotka toteutettiin sekä paikan päällä että etänä.
Keskeisiksi tuloksiksi saatiin, että mentoroinnin avulla opiskelijoiden kokema osaaminen kehittyi sekä teoriaosaamisena että käytännön osaamisena, ja tähän vaikutti mentorointisuhteen informaalisuus. Ammatti-identiteetin kehittymisen kokemukset näkyivät ammatillisena motivoitumisena, tulevaisuuden työelämän selkiytymisenä sekä ammatillisena sosialisaationa.
Johtopäätöksenä todetaan, että mentorointiprosessi oli hyödyksi osaamisen sekä ammatti- identiteetin kehittymisessä, etenkin opiskelijan seuratessa toimintaterapeutin työtä. Sen sijaan ainoastaan etäyhteyden avulla toteutettua mentorointia opiskelijat eivät kokeneet yhtä hyödyllisenä.
 
The purpose of the thesis was to examine students’ mentoring experiences as a part of the occupational therapy open study path in the JAMK open university. The aim was to investigate the occupational therapy students’ views on the benefits of mentoring for the development of their professional identity and competence.
In the theory part of the thesis, the terms mentoring, professional identity and competence development are defined. Plenty of research has been conducted on mentoring, but studies on mentoring in an open university context are still missing.
The thesis had a qualitative research approach. The data was collected by conducting focus group interviews together with two other students who were also writing theses on mentoring and with whom the frame for the interviews was collectively planned. Originally, the focus group included 18 students of whom 13 were able to take a part in the interviews. The interviews were carried out either face-to-face or online.
According to the results, mentoring helped the students to develop their theoretical and practical competences, and this was greatly influenced by the informal mentoring relationship. Development of the professional identity could be seen as an increase in professional motivation, clarification of the future working life prospects and professional socialization.
In conclusion, mentoring seemed to be beneficial for developing competences and professional identity among occupational therapy students, especially when the students were able to observe occupational therapists at work. However, the students did not find mentoring equally beneficial when it was carried out by using online communication methods.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste