Urheiluseuran tunnettuuden lisääminen jäsenten henkilöbrändien avulla : case: Someron Voima ry
Voca, Gezim (2020)
Voca, Gezim
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkkailla Suomen Futsal-liigassa pelaavan Someron Voiman ulkoista viestintää tällä hetkellä ja luoda käyttökelpoisia ideoita tunnettuuden lisäämiseksi, jäsenten henkilöbrändejä hyödyntäen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona urheiluseuralle Someron Voima ry.
Tietopohjassa käydään läpi brändiä urheiluseurassa sekä henkilöbrändiä. Kehittämisehdotusten pohjaksi toteutettiin tutkimuskysely seuran pelaajille ja seuran johdolle. Kyselyn tavoitteena oli saada käsitys siitä, kuinka paljon seura hyödyntää sosiaalista mediaa tunnettuuden lisäämiseksi. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisia vaikutuksia seuran jäsenten henkilöbrändeillä voisi olla seuran tunnettuuteen ja selvittää miten henkilöbrändejä voidaan hyödyntää jatkossa.
Kehittämistyössä selvisi, että sosiaalisen median mahdollisuudet ovat seuran kannalta positiiviset. Pelaajilla, johdolla ja taustahenkilöillä on laaja verkosto sosiaalisessa mediassa, ja niitä voidaan hyödyntää. Haasteena on resurssien riitettävyys, lajin kiinnostavuus paikkakunnalla ja sosiaalinen media, jota seura ei osa-alueena ymmärrä vielä riittävän hyvin. Seuran jäsenet eivät myöskään ole tarpeeksi aktiivisia julkaisemaan peleistä, seurasta tai lajista omiin sosiaalisen median kanaviinsa.
Kehittämistyön perusteella on selvää, että seuran jäsenten aktiivisuuden omaa seuraa ja lajia kohtaan sosiaalisessa mediassa pitää parantua. Kehittämistyön tuloksena seuran ja pelaajien välille solmitaan sopimus, jossa pelaajat sitoutuvat mainitsemaan Someron Voiman omissa julkaisuissaan ja omilla kanavillaan. Seura aloittaa uuden sosiaalisen median kampanjan, jonka aikoo itse toteuttaa ensi kaudesta alkaen. Seura hyväksyi kehittämistyössä esitetyt ajatukset ja he ovat valmiina ottamaan heti ensi kaudesta alkaen myös konkreettisesti ideat käyttöön. The purpose of this thesis is to observe Someron Voima’s current external communication and to create useable ideas to raise awereness by using club members’ personal brands. This thesis is made to Someron Voima ry.
The study deals in branding in team sports as well as personal branding. Two surveys for club players and management were conducted. The purpose of the these surveys is to gain an understading of how much Someron Voima uses social media and how players’/management’ personal brands affect the clubs awereness. The aim is also to find out how much effect the personal branding of the club members’ has on the awareness of the club as well as to find out how the personal brands can be utilized in the future.
The development work found out that the potential of social media is positive for the club. Players, management and club’s other interest groups have different large social media networks can be utilized. The main challenge is lack of resources, the minimal attractiveness of futsal in Somero and also social media, which is not yet understood as part of its own. Morever, the club members are not very active publishing in their own social media about their team, games and the sport itself.
It is clear that the activity from players and management regarding posts in social media about the team and games needs to be improved. As a result of development work an agreement is made between the club and the players, in which players are committed to mentioning Someron Voima in their posts in Instagram, Facebook and Twitter. The club will launch a new social media campaign from next season. The club also agreed on feasible ideas and is ready to put them into practice as soon as next season.
Tietopohjassa käydään läpi brändiä urheiluseurassa sekä henkilöbrändiä. Kehittämisehdotusten pohjaksi toteutettiin tutkimuskysely seuran pelaajille ja seuran johdolle. Kyselyn tavoitteena oli saada käsitys siitä, kuinka paljon seura hyödyntää sosiaalista mediaa tunnettuuden lisäämiseksi. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisia vaikutuksia seuran jäsenten henkilöbrändeillä voisi olla seuran tunnettuuteen ja selvittää miten henkilöbrändejä voidaan hyödyntää jatkossa.
Kehittämistyössä selvisi, että sosiaalisen median mahdollisuudet ovat seuran kannalta positiiviset. Pelaajilla, johdolla ja taustahenkilöillä on laaja verkosto sosiaalisessa mediassa, ja niitä voidaan hyödyntää. Haasteena on resurssien riitettävyys, lajin kiinnostavuus paikkakunnalla ja sosiaalinen media, jota seura ei osa-alueena ymmärrä vielä riittävän hyvin. Seuran jäsenet eivät myöskään ole tarpeeksi aktiivisia julkaisemaan peleistä, seurasta tai lajista omiin sosiaalisen median kanaviinsa.
Kehittämistyön perusteella on selvää, että seuran jäsenten aktiivisuuden omaa seuraa ja lajia kohtaan sosiaalisessa mediassa pitää parantua. Kehittämistyön tuloksena seuran ja pelaajien välille solmitaan sopimus, jossa pelaajat sitoutuvat mainitsemaan Someron Voiman omissa julkaisuissaan ja omilla kanavillaan. Seura aloittaa uuden sosiaalisen median kampanjan, jonka aikoo itse toteuttaa ensi kaudesta alkaen. Seura hyväksyi kehittämistyössä esitetyt ajatukset ja he ovat valmiina ottamaan heti ensi kaudesta alkaen myös konkreettisesti ideat käyttöön.
The study deals in branding in team sports as well as personal branding. Two surveys for club players and management were conducted. The purpose of the these surveys is to gain an understading of how much Someron Voima uses social media and how players’/management’ personal brands affect the clubs awereness. The aim is also to find out how much effect the personal branding of the club members’ has on the awareness of the club as well as to find out how the personal brands can be utilized in the future.
The development work found out that the potential of social media is positive for the club. Players, management and club’s other interest groups have different large social media networks can be utilized. The main challenge is lack of resources, the minimal attractiveness of futsal in Somero and also social media, which is not yet understood as part of its own. Morever, the club members are not very active publishing in their own social media about their team, games and the sport itself.
It is clear that the activity from players and management regarding posts in social media about the team and games needs to be improved. As a result of development work an agreement is made between the club and the players, in which players are committed to mentioning Someron Voima in their posts in Instagram, Facebook and Twitter. The club will launch a new social media campaign from next season. The club also agreed on feasible ideas and is ready to put them into practice as soon as next season.