Osallistuminen ja asiakaslähtöisyys : Ikääntyneen kuntoutumisen perustana kotiympäristössä
Kortelainen, Mirva; Suhonen, Hanna-Kaisa; Kortelainen, Mirva (2020)
Kortelainen, Mirva
Suhonen, Hanna-Kaisa
Kortelainen, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää asiakaslähtöisyyden ja osallistumisen toteutumista ikääntyneen kuntoutumisessa kotiympäristössä. Tavoitteena oli tulosten pohjalta saada toimeksiantajalle uutta tutkimustietoa ikääntyneen kuntoutumisen asiakaslähtöisyydestä ja osallistumisesta kotiympäristössä.
Osallistumista ja asiakaslähtöisyyttä tarkasteltiin Kielhofnerin Model of Human Occupation (MOHO) viitekehyksen mukaan. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kymmenen eri menetelmin tehtyä ikääntyvän kotikuntoutusta koskevaa tutkimusta, joista etsittiin osallistumista estäviä ja mahdollistavia tekijöitä sekä asiakaslähtöisyyden elementtejä ikääntyvän kotiympäristössä tapahtuvaan kuntoutumiseen liittyen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä ja luokittelu tehtiin MOHO:n käsitteiden ohjaamana alaluokkien kautta yhdistäviin luokkiin.
Kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että ikääntyvän kuntoutumisen päämääränä kotiympäristössä oli osallistuminen. Asiakaslähtöinen käytäntö näytti olevan aineiston perusteella yhteydessä ikääntyvän sitoutumiseen ja osallistumiseen kotiympäristössä. Kaikista tutkimuksista löytyi asiakaslähtöisyyden elementtejä ja laajasti erityyppisiä osallistumista mahdollistavia ja estäviä tekijöitä. Ikääntyneen mahdollisuudet vaikuttaa ja toimia omassa ympäristössä omalla tavallaan mahdollistavat osallistumista. Sosiaalisen ympäristön havaittiin enemmän tukevan kuin estävän ikääntyneen osallistumista. Ammattilaisen toiminta, osaaminen ja asenteet nähtiin sekä mahdollistavana että estävänä tekijänä.
Osallistumista ja asiakaslähtöisyyttä tarkasteltiin Kielhofnerin Model of Human Occupation (MOHO) viitekehyksen mukaan. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kymmenen eri menetelmin tehtyä ikääntyvän kotikuntoutusta koskevaa tutkimusta, joista etsittiin osallistumista estäviä ja mahdollistavia tekijöitä sekä asiakaslähtöisyyden elementtejä ikääntyvän kotiympäristössä tapahtuvaan kuntoutumiseen liittyen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä ja luokittelu tehtiin MOHO:n käsitteiden ohjaamana alaluokkien kautta yhdistäviin luokkiin.
Kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että ikääntyvän kuntoutumisen päämääränä kotiympäristössä oli osallistuminen. Asiakaslähtöinen käytäntö näytti olevan aineiston perusteella yhteydessä ikääntyvän sitoutumiseen ja osallistumiseen kotiympäristössä. Kaikista tutkimuksista löytyi asiakaslähtöisyyden elementtejä ja laajasti erityyppisiä osallistumista mahdollistavia ja estäviä tekijöitä. Ikääntyneen mahdollisuudet vaikuttaa ja toimia omassa ympäristössä omalla tavallaan mahdollistavat osallistumista. Sosiaalisen ympäristön havaittiin enemmän tukevan kuin estävän ikääntyneen osallistumista. Ammattilaisen toiminta, osaaminen ja asenteet nähtiin sekä mahdollistavana että estävänä tekijänä.