Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luonnon terveysvaikutukset ja luonnossa opettaminen : somepostaussarja Ulko-Opet ry:lle

Räikkönen, Katja (2020)

Avaa tiedosto
Raikkonen_Katja.pdf (6.309Mt)
Lataukset: 


Räikkönen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304105
Tiivistelmä
Luontosuhteen vahvistaminen on asia jota ei voi nykyään liiaksi korostaa. Kaupungistunut ympäristö on valtaamassa ihmisen elinympäristön ja luonto koetaan nykyään jopa pelottavana paikkana. Ympäristönä luonto on kuitenkin ihmiselle luontainen paikka ja monet tutkimukset puhuvat puolestaan sen luomista terveyshyödyistä. Myös monet nykyajan oppimisongelmat sekä jatkuva uupuminen voisivat löytää ratkaisun luonnosta.

Intohimo aiheeseen on syntynyt positiivisista kokemuksista elämys- ja seikkailupedagogiikan parissa, niin kurssilaisen kuin ohjaajan silmin. Välittömien positiivisten vaikutusten näkeminen ihmisten toiminnassa ja hyvinvoinnissa herätti ihmettelemään, miksei tätä voisi hyödyntää enemmän myös peruskouluopetuksessa.

Opetusalan ammattilaisia askarruttaa jatkuvasti oppimisen edistäminen ja uusien keinojen kartuttaminen. Voisiko siis tässä työssä käsitellyt pääkäsitteet (seikkailu, - elämys- ja utomhuspedagogiikka sekä friluftsliv) tarjota keinoja oppimisen tukemiseen? Voisiko luonnossa liikkuminen tarjota vastauksen kouluviihtyvyyden lisäämiseen sekä opettajien jaksamiseen ja hyvinvointiin? Saavuttaisimmeko tätä kautta entistäkin parempien lähtökohtien takaamisen lasten ja nuorten tulevaisuuteen?

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perustella luonnon tuomia terveyshyötyjä ja nimetä sen tuomia vaikutuksia peruskouluopetukseen. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksen tavoitteena on tuoda näkyvyyttä ulkona opettamisen aihiolle sekä inspiroida ja tarjota matalan kynnyksen toimintatapoja luonnossa opettamisesta kiinnostuneille opettajille. Toimeksiantajana tälle työlle toimii Suomen Latu sekä heidän alainen järjestö Ulko-opet ry.

Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tutkimustuloksia luonnon hyödyistä sekä keskeisiä käsitteitä selitettyinä. Teoriaosuus perustelee erityisesti syitä, miksi luonnossa olemista tulisi lisätä opetussuunnitelmiin. Perustelut kulminoituvat elämys-, seikkailu- ja utomhuspedagogiikan perspektiiviin sekä miten toimintatavat niiden ohjauksessa sopivat opetussuunnitelman asettamiin arvoihin ja tavoitteisiin.

Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä koostuu Ulko-opet ry:n sosiaaliseen mediaan julkaistavasta materiaalista. Materiaali sisältää tiivistettynä tutkimustietoa luonnon
hyödyistä ihmiselle. Lisäksi se kannustaa vinkkien muodossa sisällyttämään luontoa elementtinä mukaan opetukseen. Materiaalit ovat sovellettavissa niin varhaiskasvatuksen kuin peruskouluopetuksen puolelle. Materiaalit ovat tarkoitettuja opettajille opetuksen
suunnittelun työvälineeksi sekä inspiraatioksi. Materiaalin menetelmätavat haastavat opettajaa pois vanhoista tutuista tavoista toimia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste