Kemikaaliton siivous asiakaskokemuksen tehostajana
Toivonen, Minna (2020)
Toivonen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294080
Tiivistelmä
Ympäristönäkökulmien huomioimista pidetään tärkeänä. Myös siivouksessa on alettu ottamaan entistä enemmän ympäristöasioita huomioon. Markkinoille tulee jatkuvasti uusia kemikaalittomia siivousmenetelmiä ylläpitosiivousaineiden rinnalle. Onko kemikaalittomaan siivoukseen siirtymisellä kuitenkaan vaikutusta asiakaskokemukseen? Kemikaaliton siivous maksaa huomattavasti enemmän kuin ylläpitosiivousaineilla tehtävä siivous, ovatko asiakkaat kuitenkaan valmiita maksamaan tästä?
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Palmia Oy. Heidän strategisena tavoitteenansa on parantaa asiakaskokemusta. He pohtivat keinoja asiakaskokemuksen parantamiseen ja yksi mahdollinen keino on ollut kemikaaliton siivous. Muutamissa Palmian siivouskohteissa on aloitettu kemikaaliton siivous ja nyt he pohtivat sen lisäämistä myös laajemmin, mikäli siitä on jotain lisäarvoa asiakkaille ja sillä saadaan asiakaskokemusta parannettua. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää parantaako kemikaaliton siivous asiakaskokemusta. Tutkimus tehtiin kahdella eri kyselytutkimuksella sekä hygienia ja pölymittauksilla asiakaskohteessa, jossa on kemikaaliton siivous käytössä.
Tutkimuksessa ei havaittu kemikaalittoman siivouksen suoranaisesti tuovan asiakkaalle lisäarvoa ja parantavan asiakaskokemusta. Siivouksen lopputulos ja tuntemukset sisäilman laadusta pysyivät samana tutkimuksen aikana. Kemikaaliton siivous on hygienian kannalta riittävä, eikä siivouskemikaaleja tarvita hygienian ylläpitämiseen. Kemikaalittoman siivouksen tuomat hyödyt ovat lähinnä ekologisia ja eettisiä. Tutkimuskohteen työntekijät toivoivat kuitenkin, että kemikaalitonta siivousta jatketaan kohteessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Palmia Oy. Heidän strategisena tavoitteenansa on parantaa asiakaskokemusta. He pohtivat keinoja asiakaskokemuksen parantamiseen ja yksi mahdollinen keino on ollut kemikaaliton siivous. Muutamissa Palmian siivouskohteissa on aloitettu kemikaaliton siivous ja nyt he pohtivat sen lisäämistä myös laajemmin, mikäli siitä on jotain lisäarvoa asiakkaille ja sillä saadaan asiakaskokemusta parannettua. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää parantaako kemikaaliton siivous asiakaskokemusta. Tutkimus tehtiin kahdella eri kyselytutkimuksella sekä hygienia ja pölymittauksilla asiakaskohteessa, jossa on kemikaaliton siivous käytössä.
Tutkimuksessa ei havaittu kemikaalittoman siivouksen suoranaisesti tuovan asiakkaalle lisäarvoa ja parantavan asiakaskokemusta. Siivouksen lopputulos ja tuntemukset sisäilman laadusta pysyivät samana tutkimuksen aikana. Kemikaaliton siivous on hygienian kannalta riittävä, eikä siivouskemikaaleja tarvita hygienian ylläpitämiseen. Kemikaalittoman siivouksen tuomat hyödyt ovat lähinnä ekologisia ja eettisiä. Tutkimuskohteen työntekijät toivoivat kuitenkin, että kemikaalitonta siivousta jatketaan kohteessa.