Utveckling av e-handel och digital marknadsföring
Byholm, Christoffer (2020)
Byholm, Christoffer
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304186
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om utveckling av e-handel och digital marknadsföring i ett företag i Vasa. Företaget Kurre jakt och fiske (Kurre), som verkar inom friluftsbranschen, har öppnat en webbutik som nu är i en utvecklingsfas.
Syftet med denna studie var att få en bättre insikt och mera kunskap inom e-handel, digital marknadsföring och affärsstrategier. Ett delsyfte var att komma med råd gällande vad Kurre bör beakta då företaget utvecklar sin webbutik.
Metoden i studien var en så kallad aktörsbaserad metod. Den grundar sig på att jag, som är anställd i företaget Kurre, har fakta och information om företaget. Tillsammans med teori om e-handel och digital marknadsföring presenteras utvecklingsstrategier för utveckling av Kurres e-handel med stöd i praktiska erfarenheter.
Resultatet lyfter fram flera områden som Kurre bör utveckla inom e-handel. Dessa områden är digital marknadsföring, webbutik, sociala medier, mötesplatser och ständig affärsutveckling. This thesis is about e-commerce and digital marketing development for a company in Vaasa. The company, Kurre jakt och fiske, has launched a webshop, which is still under development.
The purpose of the thesis is to get a better understanding and knowledge of e-commerce, digital marketing and business strategies. Another purpose of this thesis was to give Kurre advice about how to advance and develop the webshop.
This study is based on an action based method. This since I am an employee in the company, and have access to data and information. With experience and own knowledge together with theory of this subject, this thesis contains a presentation of Kurre’s business strategy development plan within e-commerce.
The result addresses different areas that need to be developed. These areas are digital marketing, webshop planning, social media, communities and continuous business development.
Syftet med denna studie var att få en bättre insikt och mera kunskap inom e-handel, digital marknadsföring och affärsstrategier. Ett delsyfte var att komma med råd gällande vad Kurre bör beakta då företaget utvecklar sin webbutik.
Metoden i studien var en så kallad aktörsbaserad metod. Den grundar sig på att jag, som är anställd i företaget Kurre, har fakta och information om företaget. Tillsammans med teori om e-handel och digital marknadsföring presenteras utvecklingsstrategier för utveckling av Kurres e-handel med stöd i praktiska erfarenheter.
Resultatet lyfter fram flera områden som Kurre bör utveckla inom e-handel. Dessa områden är digital marknadsföring, webbutik, sociala medier, mötesplatser och ständig affärsutveckling.
The purpose of the thesis is to get a better understanding and knowledge of e-commerce, digital marketing and business strategies. Another purpose of this thesis was to give Kurre advice about how to advance and develop the webshop.
This study is based on an action based method. This since I am an employee in the company, and have access to data and information. With experience and own knowledge together with theory of this subject, this thesis contains a presentation of Kurre’s business strategy development plan within e-commerce.
The result addresses different areas that need to be developed. These areas are digital marketing, webshop planning, social media, communities and continuous business development.