Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvakortit varhaiskasvattajille

Winter, Eeva; Soukko, Lila (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.678Mt)
Kuvakorttien ohjeet (2.019Mt)
Kuvakortit (3.039Mt)
Lataukset: 


Winter, Eeva
Soukko, Lila
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314259
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli parantaa päiväkodin henkilökunnan ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten asiakasperheiden välistä vuorovaikutusta, kun yhteistä kieltä ei ole tai sitä on hyvin vähän. Tavoitteena oli kehittää väline erityisesti kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tueksi. Tätä kautta lisätään asiakasperheiden luottamusta sekä viihtymistä varhaiskasvatuksessa heidän tullessaan kohdatuiksi. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi yksityinen Varsinais-Suomalainen päiväkoti. Päiväkodissa oli kolme lapsiryhmää, joissa lapset olivat iältään 1–5–vuotiaita. Päiväkodin asiakasperheistä suurella osalla oli maahanmuuttajatausta. Kehittämistyö toteutettiin syksyn 2018 ja kevään 2020 välisenä aikana.

Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden kuvauksesta, interkulttuurisuudesta eli eri kulttuurien kohtaamisesta ja niiden välisestä kanssakäymisestä, kasvatusyhteistyöstä ja sen eri muodoista sekä kuvakorttien käytöstä yhteistyön ja kommunikoinnin välineenä. Kehittämismenetelminä käytettiin muun muassa dialogista keskustelua, päiväkodin henkilökunnalle tehtyä Webropol-kyselyä sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten asiakasperheiden haastattelemista.

Kehittämistyön tuotoksena syntyi kaupungin neuvolalomakkeisiin perustuvat kuvakortit, joita voidaan hyödyntää päiväkodissa käytävissä keskusteluissa erityisesti niiden huoltajien kanssa, joiden kanssa yhteistä kieltä ei ole. Kuvakortteja syntyi yhteensä 205 kappaletta ja ne on jaoteltu ikäryhmittäin: yksivuotiaille (25), kaksivuotiaille (32), kolmevuotiaille (42), neljävuotiaille (37), viisivuotiaille (35) ja kuusivuotiaille (34). Kuvakortit on ryhmitelty kuuteen eri osa-alueeseen, joita ovat päivittäistoiminnot, motoriikka, kielellinen kehitys ja kommunikaatio, vuorovaikutus ja leikki, ryhmässä toimiminen ja tunneilmaisu sekä media.
 
The purpose of this development project was to improve interaction between the early childhood educators and the families of different linguistic and cultural backgrounds especially when common language is unavailable or very weak. The objective was to develop a tool specially to support communication and interaction, which increases the families trust and satisfaction in early childhood education as the guardians are encountered. The client and partner of this development project was a private kindergarten located in Finland Proper. In the kindergarten there were three groups in which the children were 1-5 years old. Most of the families had an immigrant background. The development project was carried out between fall 2018 and spring 2020.

The theoretical framework of the thesis discusses different linguistic and cultural backgrounds, interculturality which means encounters of different cultures and the interaction between cultures, parental partnerships and its forms as well as the use of picture cards as a tool for collaboration and communication. The development methods used were dialogue, Webropol survey for the early childhood educators and interviewing the families of different linguistic and cultural backgrounds.

As the result of the development project picture cards were created based on child health clinic’s form about the child’s development. The picture cards can be used in the kindergarten’s discussions and meetings especially with the guardians without common language with childhood educators. 205 picture cards were created and categorized by age: one-year olds (25), two-year olds (32), three-year olds (42), four-year olds (37), five-year olds (35) and six-year olds (34). The cards are divided in six different categories which are daily routines, motoric skills, speech and language development and communication, interaction and play, social and emotional development and media.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste