Henkilöstövuokraus - vain pätkätöitä? : case: Eezy Henkilöstöpalvelut Turku
Laine, Mia (2020)
Laine, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Eezy Oyj:lle. Työn tavoitteena on tutkia 18-30- vuotiaiden nuorten mielikuvia henkilöstövuokrauksesta sekä selvittää mielikuvien, imagon ja maineen vaikutusta nuorten halukkuuteen hakeutua henkilöstövuokrausyritykseen töihin. Tehdyn tutkimuksen avulla on tarkoitus ottaa selvää, millaiset tekijät vaikuttavat nuorten mielikuviin henkilöstövuokrauksesta sekä millaisia asioita nuoret pitävät tärkeinä, jos työllistyisivät henkilöstövuokrauksen kautta töihin. Tutkimuksen kohderyhmä rajattiin 18-30 -vuotiaisiin nuoriin, koska nuoret ovat työelämän kynnyksellä ja he ovat potentiaalisia työnhakijoita.
Teoriaosuudessa tuodaan esille henkilöstövuokrauksen taustaa, nykytilaa ja kehittymistä. Teoriaosuudessa käsitellään myös keskeisiä termejä, kuten mielikuvaa, imagoa ja mainetta. Lisäksi käsitellään näiden vaikutusta henkilöstövuokraukseen. Empiriaosassa on tehty tutkimus kvalitatiivisella menetelmällä, jonka avulla saatiin laadukasta tietoa kohderyhmästä. Tutkimus toteutettiin käyttäen yksilö -ja ryhmähaastatteluita tutkimusmenetelmänä.
Saatujen tulosten perusteella 18-30-vuotiailla nuorilla on osittain negatiivinen imago henkilöstövuokrauksesta. Esille nousi monenlaisia mielikuvia henkilöstövuokrauksesta, kuten pätkätöiden tekeminen, satunnaiset työt ja lyhyet työsuhteet. Tulosten perusteella monet nuoret eivät tiedosta sitä, että henkilöstövuokrauksen kautta on mahdollisuus työllistyä myös pidempiaikaiseen työsuhteeseen tai vakituiseen työsuhteeseen. Tuloksista kävi myös ilmi, millaisia asioita nuoret pitävät tärkeänä, jos työllistyisivät henkilöstövuokrauksen kautta.
Tutkimusten tulosten perusteella on tehty johtopäätökset sekä luotu kehitysideat toimeksiantajalle. Johtopäätöksenä on, että nuoret pitävät tärkeänä pidempiaikaisia ja vakituisia työsuhteita. Lisäksi nuorille on tärkeää, että on mahdollista kehittyä ja edetä uralla. Kehitysideoissa on tuotu esiin, miten nämä johtopäätökset pitäisi ottaa huomioon markkinoinnissa ja viestinnässä. This thesis was commissioned by Eezy Oyj. The goal is to study 18 to 30 years old young people ́s images about staff leasing. Another goal is to find out the effect of images and reputation to young people ́s willingness to apply for work in staff leasing company. The purpose is to show which aspects have effect on young people ́s images of staff leasing and what young people consider important if they worked in staff leasing company. The target group was delimited to 18 to 30 years old young people since they are potential jobseekers.
The theoretical part of this thesis discusses the history, current status and development of staff leasing. Theoretical part also defines the key concepts such as image and reputation. Also the impact of these terms to staff leasing is described. The research was implemented with qualitative methods. Such as individual and group interviews were used.
According to the results, 18 to 30 years old young people have a negative image of staff leasing. Such as it is only part time jobs and short-term employment. The results show that many young people are not aware of the possibilities of long-term jobs and full-time jobs in staff leasing companies. The results also show what young people see important if they were to work in stuff leasing company.
Based on the results of the study the conclusions and development ideas was created to the client. The conclusion is that young people consider important long-term jobs and full-time jobs. Young people also consider important that it is possible to improve themselves and proceed in their careers. Development ideas include how these conclusions should take into consideration in marketing and communication.
Teoriaosuudessa tuodaan esille henkilöstövuokrauksen taustaa, nykytilaa ja kehittymistä. Teoriaosuudessa käsitellään myös keskeisiä termejä, kuten mielikuvaa, imagoa ja mainetta. Lisäksi käsitellään näiden vaikutusta henkilöstövuokraukseen. Empiriaosassa on tehty tutkimus kvalitatiivisella menetelmällä, jonka avulla saatiin laadukasta tietoa kohderyhmästä. Tutkimus toteutettiin käyttäen yksilö -ja ryhmähaastatteluita tutkimusmenetelmänä.
Saatujen tulosten perusteella 18-30-vuotiailla nuorilla on osittain negatiivinen imago henkilöstövuokrauksesta. Esille nousi monenlaisia mielikuvia henkilöstövuokrauksesta, kuten pätkätöiden tekeminen, satunnaiset työt ja lyhyet työsuhteet. Tulosten perusteella monet nuoret eivät tiedosta sitä, että henkilöstövuokrauksen kautta on mahdollisuus työllistyä myös pidempiaikaiseen työsuhteeseen tai vakituiseen työsuhteeseen. Tuloksista kävi myös ilmi, millaisia asioita nuoret pitävät tärkeänä, jos työllistyisivät henkilöstövuokrauksen kautta.
Tutkimusten tulosten perusteella on tehty johtopäätökset sekä luotu kehitysideat toimeksiantajalle. Johtopäätöksenä on, että nuoret pitävät tärkeänä pidempiaikaisia ja vakituisia työsuhteita. Lisäksi nuorille on tärkeää, että on mahdollista kehittyä ja edetä uralla. Kehitysideoissa on tuotu esiin, miten nämä johtopäätökset pitäisi ottaa huomioon markkinoinnissa ja viestinnässä.
The theoretical part of this thesis discusses the history, current status and development of staff leasing. Theoretical part also defines the key concepts such as image and reputation. Also the impact of these terms to staff leasing is described. The research was implemented with qualitative methods. Such as individual and group interviews were used.
According to the results, 18 to 30 years old young people have a negative image of staff leasing. Such as it is only part time jobs and short-term employment. The results show that many young people are not aware of the possibilities of long-term jobs and full-time jobs in staff leasing companies. The results also show what young people see important if they were to work in stuff leasing company.
Based on the results of the study the conclusions and development ideas was created to the client. The conclusion is that young people consider important long-term jobs and full-time jobs. Young people also consider important that it is possible to improve themselves and proceed in their careers. Development ideas include how these conclusions should take into consideration in marketing and communication.