Perehdytys ja työssä oppiminen
Heiskanen, Otto (2020)
Heiskanen, Otto
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314247
Tiivistelmä
Se, miten perehdytys uuteen työpaikkaan tai kouluun siirryttäessä aloitetaan, ratkaisee paljon tulevan työsuhteen tai opiskelun kannalta. Työntekijöiden ja opiskelijoiden sitoutuminen perehdytykseen olisi tärkeää, niin työntekijän kuin opiskelijan kannalta. Hyvä perehdytys on edellytys sille, että työn tekeminen on mielekästä ja turvallista.
Opinnäytetyöni tarkoitukseni on selvittää, kuinka tärkeä osa työtä ja opiskelua perehdyttäminen on ja miten ihmiset suhtautuvat siihen. Opinnäytetyö on tarkoituksella hyvin asiakirjamainen. Työtä tehdessä oli hyvin tärkeää ymmärtää, että aihe on hyvin laaja ja sen tiivistäminen opinnäytetyöhön haastavaa, mutta toteutettavissa. Työssä kerrotaan tarkasti, mitä ovat perehdyttäminen ja oppiminen ja kenen tehtävä perehdyttäminen työ- tai opiskelupaikalla on.
Perehdyttäminen ja työssä oppiminen kulkevat käsi kädessä meidän jokapäiväisessä työssämme ja opiskelussa. Työ ja opiskelu menevät digitalisaation vuoksi nopeasti eteenpäin. Siksi perehdyttäjän on oltava tietoinen jatkuvasti siitä, ympäristössä tapahtuu. Hyvä perehdyttäjä osaa ottaa huomioon perehdytettävän mahdollisen osaamisen tai vastaavasti osaamattomuuden ja osaa toimia sen mukaan. Jokainen on kuitenkin erilainen yksilö ja oppiminen tapahtuu eri tavalla. Molempia rooleja on työssä mietitty.
Opinnäytetyöni tarkoitukseni on selvittää, kuinka tärkeä osa työtä ja opiskelua perehdyttäminen on ja miten ihmiset suhtautuvat siihen. Opinnäytetyö on tarkoituksella hyvin asiakirjamainen. Työtä tehdessä oli hyvin tärkeää ymmärtää, että aihe on hyvin laaja ja sen tiivistäminen opinnäytetyöhön haastavaa, mutta toteutettavissa. Työssä kerrotaan tarkasti, mitä ovat perehdyttäminen ja oppiminen ja kenen tehtävä perehdyttäminen työ- tai opiskelupaikalla on.
Perehdyttäminen ja työssä oppiminen kulkevat käsi kädessä meidän jokapäiväisessä työssämme ja opiskelussa. Työ ja opiskelu menevät digitalisaation vuoksi nopeasti eteenpäin. Siksi perehdyttäjän on oltava tietoinen jatkuvasti siitä, ympäristössä tapahtuu. Hyvä perehdyttäjä osaa ottaa huomioon perehdytettävän mahdollisen osaamisen tai vastaavasti osaamattomuuden ja osaa toimia sen mukaan. Jokainen on kuitenkin erilainen yksilö ja oppiminen tapahtuu eri tavalla. Molempia rooleja on työssä mietitty.