Lapsipotilaan erityispiirteet : Verkko-opiskelumateriaalin kehittämishanke ensi- ja akuuttihoitotyön opintoihin
Karjalainen, Lassi; Rikkola, Jani (2020)
Karjalainen, Lassi
Rikkola, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314248
Tiivistelmä
Lapsipotilaiden osuus ensihoidon potilasmäärästä on noin 10 %. Tämän takia ensihoitajille ei muodostu lapsipotilaisiin vastaavanlaista rutiinia kuin aikuispotilaisiin. Ensihoitajat kokevat epävarmuutta ja stressiä lapsipotilaan kohtaamisesta, koska lapsi eroaa monella tapaa aikuisesta. Sairastuessaan lapsi ei kykene kompensoimaan elintoimintojaan samalla tavalla kuin aikuinen ja tästä syystä on tärkeää tunnistaa välitöntä hoitoa vaativa lapsi sekä aloittaa hoito välittömästi.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensi- ja akuuttihoitotyön opintoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opiskelijoille verkko-opiskelualustalle lähtötasotesti sekä lopputesti. Lähtötasotestin tavoitteena on selvittää, mikä on ensihoidon opintoihin ja sairaanhoitajan täydentäviin opintoihin siirtyvien opiskelijoiden tietotaso lasten erityispiirteistä. Tällöin opiskelija saisi realistisen kuvan osaamisestaan ja motivoitusi opiskeluun. Lopputestin tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin opiskelija hallitsee lapsipotilaan erityispiirteet opintojakson jälkeen. Testien avulla pyritään luomaan ensihoitajille paremmat valmiudet kohdata lapsi ensihoidossa, antaa lapselle ensihoitoa sekä tunnistamaan lapsille tarkoitetut hoitovälineet paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Työn tilaajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, lähtötasotestistä sekä lopputestistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty lapsen erityispiirteisiin, yleisimpiin lasten hätätilanteisiin ensihoidossa sekä lapsen tarkkailuun. Verkko-opiskelualustalle tehdyt molemmat testit pohjautuvat teoreettiseen viitekehykseen. Testien kysymykset on luotu työn tilaajan toiveiden mukaisesti, ja niiden teemat pohjautuvat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien haastatteluihin.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää ensihoidossa työskentelevän henkilöstön osaamista lapsen erityispiirteistä. Käytännössä tämä voitaisiin toteuttaa tekemällä vastaavanlaiset testit ja tulosten perusteella katsoa, onko työnantajalla tarvetta antaa lisäkoulutusta kyseisestä aiheesta henkilöstölle. Hyvänä jatkona kyseiselle opinnäytetyölle toimisi myös opinnäytetyö, jossa keskityttäisiin lapsipotilaan ensihoitoon.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensi- ja akuuttihoitotyön opintoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opiskelijoille verkko-opiskelualustalle lähtötasotesti sekä lopputesti. Lähtötasotestin tavoitteena on selvittää, mikä on ensihoidon opintoihin ja sairaanhoitajan täydentäviin opintoihin siirtyvien opiskelijoiden tietotaso lasten erityispiirteistä. Tällöin opiskelija saisi realistisen kuvan osaamisestaan ja motivoitusi opiskeluun. Lopputestin tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin opiskelija hallitsee lapsipotilaan erityispiirteet opintojakson jälkeen. Testien avulla pyritään luomaan ensihoitajille paremmat valmiudet kohdata lapsi ensihoidossa, antaa lapselle ensihoitoa sekä tunnistamaan lapsille tarkoitetut hoitovälineet paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Työn tilaajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, lähtötasotestistä sekä lopputestistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty lapsen erityispiirteisiin, yleisimpiin lasten hätätilanteisiin ensihoidossa sekä lapsen tarkkailuun. Verkko-opiskelualustalle tehdyt molemmat testit pohjautuvat teoreettiseen viitekehykseen. Testien kysymykset on luotu työn tilaajan toiveiden mukaisesti, ja niiden teemat pohjautuvat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien haastatteluihin.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää ensihoidossa työskentelevän henkilöstön osaamista lapsen erityispiirteistä. Käytännössä tämä voitaisiin toteuttaa tekemällä vastaavanlaiset testit ja tulosten perusteella katsoa, onko työnantajalla tarvetta antaa lisäkoulutusta kyseisestä aiheesta henkilöstölle. Hyvänä jatkona kyseiselle opinnäytetyölle toimisi myös opinnäytetyö, jossa keskityttäisiin lapsipotilaan ensihoitoon.