Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentoroinnista on moneksi: mentorointiprosessin vaiheet, onnistuneet käytänteet ja kehittämistä vaativat kohdat

Jääskeläinen, Saana; Reho, Taina (2020)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö_jääskeläinen_reho.pdf (660.7Kt)
Lataukset: 


Jääskeläinen, Saana
Reho, Taina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304165
Tiivistelmä
Mentoroinnin tarkoituksena on tuoda tietoa ja kokemusta kokeneelta työntekijältä uudelle työntekijälle tai opiskelijalle. Mentoroinnin taustalta löytyy aina mentorointiprosessi.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjesti yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa toimintaterapian avoimen polkuopinnot tammikuussa 2019. Toimintaterapeuttikoulutuksen tukena käytettiin mentorointia jo työelämässä toimivien toimintaterapeuttien avulla.

Laadullinen tutkimus selvitti opiskelijoiden kokemuksia mentorointiprosessin vaiheista, onnistuneista käytänteistä, kehittämistä vaativista kohdista ja mentoroinnissa tapahtuneesta vuorovaikutuksesta. Aineistonkeruu toteutettiin 13 opiskelijan ryhmämuotoisena teemahaastatteluna syksyllä 2019 mentorointiprosessin loppuvaiheessa.

Tutkimuksesta selvisi, että opiskelijat kokivat mentorointiprosessin sujuneen hyvin. Toteutusvaiheessa mentorointia toteutettiin etäyhteydellä sekä kasvokkain. Opiskelijat kokivat kasvokkain tapahtuneen mentoroinnin hyödyllisemmäksi. Pääsääntöisesti mentori-aktori-parien vuorovaikutus oli toimivaa ja aktorit kokivat mentoreiden olevan erinomaisia tukijoita ja kannustajia vaativien opintojen keskellä. Tutkimuksessa myös selvisi, että osalle opiskelijoista oli epäselvää mentoroinnin tarkoitus ja he eivät osanneet hyödyntää täysin mentorointiprosessia. Lisäksi moni opiskelijoista koki mentorointiprosessin alkaneen liian aikaisin, jolloin heillä ei vielä ollut paljoa toimintaterapeutin osaamista. Myöhemmin toimintaterapian alan opintojen lisääntyessä, mentoroinnin merkitys koettiin tärkeämpänä. Jatkossa mentorointiprosessin ajankohtaa voisi harkita siirrettävän hieman myöhemmäksi, jolloin opiskelijoille olisi jo kertynyt ymmärrys toimintaterapiasta ja sen sisällöstä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste