Mentoroinnista on moneksi: mentorointiprosessin vaiheet, onnistuneet käytänteet ja kehittämistä vaativat kohdat
Jääskeläinen, Saana; Reho, Taina (2020)
Jääskeläinen, Saana
Reho, Taina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304165
Tiivistelmä
Mentoroinnin tarkoituksena on tuoda tietoa ja kokemusta kokeneelta työntekijältä uudelle työntekijälle tai opiskelijalle. Mentoroinnin taustalta löytyy aina mentorointiprosessi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjesti yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa toimintaterapian avoimen polkuopinnot tammikuussa 2019. Toimintaterapeuttikoulutuksen tukena käytettiin mentorointia jo työelämässä toimivien toimintaterapeuttien avulla.
Laadullinen tutkimus selvitti opiskelijoiden kokemuksia mentorointiprosessin vaiheista, onnistuneista käytänteistä, kehittämistä vaativista kohdista ja mentoroinnissa tapahtuneesta vuorovaikutuksesta. Aineistonkeruu toteutettiin 13 opiskelijan ryhmämuotoisena teemahaastatteluna syksyllä 2019 mentorointiprosessin loppuvaiheessa.
Tutkimuksesta selvisi, että opiskelijat kokivat mentorointiprosessin sujuneen hyvin. Toteutusvaiheessa mentorointia toteutettiin etäyhteydellä sekä kasvokkain. Opiskelijat kokivat kasvokkain tapahtuneen mentoroinnin hyödyllisemmäksi. Pääsääntöisesti mentori-aktori-parien vuorovaikutus oli toimivaa ja aktorit kokivat mentoreiden olevan erinomaisia tukijoita ja kannustajia vaativien opintojen keskellä. Tutkimuksessa myös selvisi, että osalle opiskelijoista oli epäselvää mentoroinnin tarkoitus ja he eivät osanneet hyödyntää täysin mentorointiprosessia. Lisäksi moni opiskelijoista koki mentorointiprosessin alkaneen liian aikaisin, jolloin heillä ei vielä ollut paljoa toimintaterapeutin osaamista. Myöhemmin toimintaterapian alan opintojen lisääntyessä, mentoroinnin merkitys koettiin tärkeämpänä. Jatkossa mentorointiprosessin ajankohtaa voisi harkita siirrettävän hieman myöhemmäksi, jolloin opiskelijoille olisi jo kertynyt ymmärrys toimintaterapiasta ja sen sisällöstä.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjesti yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa toimintaterapian avoimen polkuopinnot tammikuussa 2019. Toimintaterapeuttikoulutuksen tukena käytettiin mentorointia jo työelämässä toimivien toimintaterapeuttien avulla.
Laadullinen tutkimus selvitti opiskelijoiden kokemuksia mentorointiprosessin vaiheista, onnistuneista käytänteistä, kehittämistä vaativista kohdista ja mentoroinnissa tapahtuneesta vuorovaikutuksesta. Aineistonkeruu toteutettiin 13 opiskelijan ryhmämuotoisena teemahaastatteluna syksyllä 2019 mentorointiprosessin loppuvaiheessa.
Tutkimuksesta selvisi, että opiskelijat kokivat mentorointiprosessin sujuneen hyvin. Toteutusvaiheessa mentorointia toteutettiin etäyhteydellä sekä kasvokkain. Opiskelijat kokivat kasvokkain tapahtuneen mentoroinnin hyödyllisemmäksi. Pääsääntöisesti mentori-aktori-parien vuorovaikutus oli toimivaa ja aktorit kokivat mentoreiden olevan erinomaisia tukijoita ja kannustajia vaativien opintojen keskellä. Tutkimuksessa myös selvisi, että osalle opiskelijoista oli epäselvää mentoroinnin tarkoitus ja he eivät osanneet hyödyntää täysin mentorointiprosessia. Lisäksi moni opiskelijoista koki mentorointiprosessin alkaneen liian aikaisin, jolloin heillä ei vielä ollut paljoa toimintaterapeutin osaamista. Myöhemmin toimintaterapian alan opintojen lisääntyessä, mentoroinnin merkitys koettiin tärkeämpänä. Jatkossa mentorointiprosessin ajankohtaa voisi harkita siirrettävän hieman myöhemmäksi, jolloin opiskelijoille olisi jo kertynyt ymmärrys toimintaterapiasta ja sen sisällöstä.