Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen itsetunnon vahvistaminen varhaiskasvatuksessa : Opas varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunnon vahvistamiseen

Aaltonen, Roosa-Mari (2020)

Avaa tiedosto
Aaltonen_Roosa-Mari.pdf (2.769Mt)
Lataukset: 


Aaltonen, Roosa-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda monipuolinen opas, jonka tavoitteena oli lisätä kasvattajan osaamista lapsen itsetunnon vahvistamisesta toiminnallisten menetelmien ja harjoitteiden avulla. Työn tilaajana oli Kanta-Hämeessä toimiva päiväkoti ja kohderyhmänä varhaiskasvatusikäiset lapset.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tietoperusta kokosi teoriaa itsetunnosta ja sen osa-alueista sekä lapsen itsetunnon kehityksestä. Itsetunnon vahvistamista tarkasteltiin toiminnallisten menetelmien näkökulmasta. Sähköisen kyselyn avulla saatiin tietoa opasta varten. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat: Mitä ovat tilaajan toiveet ja tarpeet oppaalle? Mitkä painotukset tukevat tilaajan toiveita ja tarpeita? Vastausten perusteella oppaaseen valikoituivat selkeät ja konkreettiset menetelmät ottaen huomioon lasten yksilöllisyys, palautteen merkitys, liikunta ja luonto, kaveritaidot sekä kannustava kasvatus. Oppaan pedagogisena painotuksena oli pienryhmäpedagogiikka.

Opas toteutettiin sähköisenä tilaajan vapaaseen käyttöön. Opas sisältää tietoa itsetunnosta ja toiminnallisia harjoitteita neljästä eri teemasta: liikunta, luonto, kaveritaidot sekä kannustava kasvatus. Oppaan lopussa on tietoa toiminnallisten menetelmien vaikuttavuudesta kasvattajan ammatillista pohdintaa varten. Tieto ja menetelmät on tarkoitettu kasvattajan ja lapsen välisiin tilanteisiin, joissa kasvattaja on toiminnan ohjaajana tai havainnoijana arjessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste